powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Ostatnia premiera sezonu w Teatrze Polskim

Dan Jemmett - twórca cenionych przez widzów realizacji "Wieczoru Trzech Króli" i "Burzy" Szekspira - wraca do Teatru Polskiego premierą sztuki o miłości i nienawiści. Premiera "Szkoda, że jest nierządnicą" Johna Forda 11 czerwca w Teatrze Polskim.

"Szkoda, że jest nierządnicą" Johna Forda, siedemnastowieczny dramat angielski, w interpretacji Dana Jemmetta nie jest tylko sensacyjną opowieścią o zakazanej, kazirodczej miłości, ale przede wszystkim, dziejącą się współcześnie, opowieścią o ludzkiej niedoskonałości - o zniewoleniu przez namiętność, o żądzy posiadania władzy nad drugim człowiekiem, o hipokryzji i mechanizmach społecznego nacisku.

Pięknej Annabelli nie brakuje adoratorów. Jeden z nich wzbudzi jednak szczególne obrzydzenie otoczenia - jej własny brat, Giovanni. Młodzieniec wyznając jej miłość, błaga ją, by go zabiła, jeśli nie może odwzajemnić uczucia. Ostatecznie to on zabija ją - już brzemienną, nie znajdując innego wyjścia z budzącej społeczny sprzeciw sytuacji.

Dan Jemmett urodził się w Londynie, studiował w prestiżowej uczelni Goldsmiths College na Uniwersytecie Londyńskim. Posiada również bogate doświadczenie w pracy reżyserskiej - pracował w wielu znakomitych europejskich teatrach: Théâtre de Vidy w Lozannie, Théâtre National de Chaillot w Paryżu, Deutsche-Oper-Am-Rhein w Düsseldorfie, Teatro dell'Opera w Rzymie. W 2002 roku otrzymał nagrodę francuskiej krytyki teatralnej - Revelation Théâtral. Znany jest z zainteresowania dramatem i teatrem elżbietańskim. "Wieczór Trzech Króli" Szekpira wyreżyserowany przez niego w Teatrze Polskim w Warszawie został bardzo dobrze przyjęty przez krytyków i środowisko teatralne. Zdobył trzy nominacje do nagrody Feliksów Warszawskich - w tym dla Dana Jemmetta za reżyserię. Podobnym zainteresowaniem cieszy się "Burza" Szekspira, również w jego reżyserii.

Cechą charakterystyczną prac teatralnych Dana Jemmetta jest niespotykana umiejętność łączenia tradycji teatru elżbietańskiego ze współczesnymi trendami w sztuce dramatycznej. Jego spektakle dzięki błyskotliwym nawiązaniom do kultury popularnej, ale też dzięki inteligentnemu przetransponowaniu dawnych znaczeń na kody bliskie współczesnym odbiorcom cieszą się dużym zainteresowaniem widzów.

Na sukces teatralny Dana Jemmetta składają się nie tylko jego wykształcenie kierunkowe, duże doświadczenie zdobyte na scenach europejskich, ale również indywidualne cechy jego artystycznej osobowości. Jemmetta wyróżnia wyjątkowość wypowiedzi artystycznych, ich indywidualny ton i charakter oraz niespotykana na polskich scenach, świeżość patrzenia na tradycję elżbietańską i umiejętność dystansowania się wobec konwencji w jakich zwykło się grywać dawny dramat angielski w Polsce.