powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Legnica. Startuje cykl "Modrzejewska - Dom Otwarty"

"Misterium buffo" Daria Fo w reżyserii Lecha Raczaka w sobotę 7 maja otworzy cykl gościnnych prezentacji na legnickiej scenie "spektakli z najwyższej teatralnej półki" - jak mówi o nich dyrektor Teatru Modrzejewskiej w Legnicy Jacek Głomb.

- Przyświeca nam idea teatru jako miejsca gościnnego i otwartego na różne estetyki, środki wyrazu, tematy czy poglądy. Artystów zaproszonych do Modrzejewskiej łączyć będzie wysoki poziom proponowanych spektakli oraz szacunek do widzów, którzy także są przecież w teatrze naszymi najmilszymi gośćmi. "Modrzejewska - Dom Otwarty" to cykl, w którym chcemy szczególnie zwrócić uwagę na to, jak bardzo potrzebujemy dziś miejsc, w których możemy życzliwe traktować każdego - nawet tego, kogo świat wyraźnie różni się od naszego świata. Chcemy w mieście jednego teatru pokazać spektakle z najwyższej teatralnej półki, by nasi stali widzowie mieli okazję do konfrontacji, z tym co powstaje w naszej realizacji - objaśniał w czwartek 28 kwietnia podczas konferencji prasowej w teatrze szef legnickiej sceny Jacek Głomb.

Cykl rozpocznie "Misterium buffo" [na zdjęciu] Daria Fo, sztandarowy i najgłośniejszy tekst w dorobku włoskiego laureata literackiego Nobla (1997). Wystawiany na całym świecie (5 tysięcy przedstawień!), ale nie w Polsce. Dyrektorzy polskich teatrów bali się zawartej w tekście krytyki religii uwikłanej we władzę, eksponującej bogactwo i splendor. Spektakl wyreżyserowany przez Lecha Raczaka i zrealizowany z poznańską Fundacją "Orbis Tertius" (premiera 31 grudnia 2014 roku) na legnickiej Scenie Gadzickiego wystawiony zostanie w sobotę 7 maja o godz. 19.00. Po przedstawieniu spotkanie z reżyserem poprowadzą: kierownik literacki legnickiego teatru Robert Urbański i redaktor naczelna teatralnego magazynu Nietak!T oraz portalu teatralny.pl Katarzyna Knychalska.

- Moim zdaniem "Misterium buffo" to najlepszy ze spektakli, jakie zrealizował Lech Raczak poza legnicką sceną - ocenia i zachęca Jacek Głomb.

Na czym polega fenomen tekstu Daria Fo, który przełożył i wyreżyserował Lech Raczak? To fragmenty Świętej Historii, opowiedziane w sposób komiczny, nawiązujący do tradycji karnawału i błazenady. - Nie można opowiadać o weselu w Kanie Galilejskiej w sposób smutny i zadęty. Nie kac jest istotą tej opowieści - mówi reżyser, który sztukę włoskiego noblisty (ale też aktora, reżysera i dramaturga) zrealizował sięgając po szczątkowe polskie tradycje ludycznych pochodów. Spektakl to kilka ewangelicznych historii opowiedzianych w sposób lekki, luźny. Także po to, żeby się uśmiechnąć.

"W "Misterium buffo" powaga miesza się z zabawą, a ironia z poetyckością. Lech Raczak nie nicuje literatury, by rozmawiać z widzem o współczesnym świecie. To seria luźnych scen, w których bohaterowie plebejskiej trupy opowiadają po swojemu historię, którą chrześcijanie znają z zapisów biblijnych. I jak to w teatrze plebejskim, nie robią tego na koturnach, tylko z przymrużeniem oka, z wykrzywioną gębą. Uczą i bawią, ale bez kaznodziejskiej dydaktyki" - zauważył recenzent Głosu Wielkopolskiego Stefan Drajewski, dodając przy tym, że "po wyborze kardynała Jorge Mario Bergoglio na papieża Franciszka, ostrze sztuki nieco złagodniało".

Legniczanie doskonale znają Lecha Raczaka, który w Teatrze Modrzejewskiej wyreżyserował już sześć spektakli ("Zona", "Plac Wolności", Dziady", "Marat-Sade", "Czasu terroru", "Madonna, Księżyc i pies"), twórcę nagrodzonego w 2010 roku "Bombą sezonu" przyznawaną przez Stowarzyszenie Przyjaciół Teatru Modrzejewskiej w Legnicy. Pamiętają także wrzenie, które w grudniu 2014 roku sprowokowała gościnna prezentacja jego "Spisku smoleńskiego".

W kolejnych odsłonach cyklu "Modrzejewska - Dom Otwarty" legnicka publiczność obejrzy spektakle: "Remus" Aleksandra Majkowskiego w reżyserii Remigiusza Brzyka zrealizowany przez Teatr Miniatura z Gdańska (3 czerwca), "Intro" w reżyserii Leszek Bzdyla i Katarzyny Chmielewskiej Teatru Dada von Bzdülöw z Gdańska (11 września) oraz "Mszę za miasto Arras" Andrzeja Szczypiorskiego, monodram Janusza Gajosa zrealizowany przez Teatr Narodowy z Warszawy (19 października). Każde z przedstawień także zakończy spotkanie jego twórców z publicznością.