powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Kielce. Wkrótce XVI Festiwal Tańca

16 kwietnia, premierą dwóch spektakli pod wspólnym tytułem "Wibracje", autorstwa wybitnych choreografów Roberta Bondary i Jacka Przybyłowicza, rozpocznie się XVI Festiwal Tańca.

W ramach Festiwalu odbędą się II Konkurs Teatrów Tańca i XXIX Międzynarodowe Warsztaty Tańca jazzowego. W programie Festiwalu znajdą się też spektakle - "Lament. Pamięci Tadeusza Różewicza" Polskiego Teatru Tańca, który uświetni galę finałową II Konkursu Teatrów Tańca; "Stymulacja ciała" Kieleckiego Teatr Tańca; "Polowanie na czarownice" Baletu Opery na Zamku w Szczecinie. Obejrzeć też będzie można wystawę zdjęć ze spektakli Kieleckiego Teatru Tańca.

***

16 kwietnia 2016 r. godz. 19.00, KTT, duża scena, Pl. Moniuszki 2B. Bilety w cenie 30, 40, 50 zł.

"Wibracje" - premiera Kieleckiego Teatru Tańca

"Łk 10, 29" (Kto jest moim bliźnim?) - choreografia: Robert Bondara, kostiumy: Agata Roguska

"Poza horyzont" - choreografia i kostiumy: Jacek Przybyłowicz

Kielecki Teatr Tańca prezentuje dwa premierowe spektakle autorstwa dwóch wybitnych choreografów: Roberta Bondary i Jacka Przybyłowicza, pod wspólnym tytułem "Wibracje". Obydwa przedstawienia zbudowane są w formule zespołowego teatru tańca, bez liniowej narracji a w oparciu o relacje i intencje między tancerzami. Wyróżniają się intensywną fizykalnością i ekspresją wykonywanego ruchu, który wynika ze współczesnych technik i styli tanecznych.

--

22 kwietnia - 1 maja 2016 r. KTT, foyer dużej sceny

Wystawa zdjęć ze spektakli Kieleckiego Teatru Tańca

Kielecki Teatr Tańca to instytucja, która w 2015 roku obchodziła 20-lecie swojej działalności. W związku z tym mamy przyjemność zaprezentować Państwu niezwykłą wystawę dokumentującą wszystkie te lata. Przedstawimy na niej fotografie ze wszystkich spektakli Kieleckiego Teatru Tańca.

--

23 kwietnia 2016 r., godz. 17.00, KTT, duża scena, Pl. Moniuszki 2B. Bilety w cenie 15 zł.

II KONKURS TEATRÓW TAŃCA - pokazy konkursowe

To już druga edycja Konkursu Teatrów Tańca, podczas której w szranki staną zespoły, choreografowie i tancerze z całej Polski. Konkurs skierowany jest do wszystkich entuzjastów sztuki choreograficznej i tanecznej.

--

24 kwietnia 2016 r., godz. 18.00, KTT, duża scena, Pl. Moniuszki 2B. Bilety w cenie 30, 40, 50 zł.

II KONKURS TEATRÓW TAŃCA - gala finałowa

LAMENT. Pamięci Tadeusza Różewicza - Polski Teatr Tańca

W drugi wieczór Konkursu Teatrów Tańca zaprezentują się finaliści wyłonieni w trakcie Pokazów. Na zakończenie uroczystej gali na scenie wystąpi Polski Teatr Tańca z Poznania ze spektaklem Lament. Pamięci Tadeusza Różewicza w choreografii Ewy Wycichowskiej.

"Lament" rozumiany jest tu wielorako. Jako zagadnienie wielopłaszczyznowe odnoszące się zarówno do kwestii osobistych, jak i rodzaju stanu psychicznego oraz emocjonalnego, który dotyka artystę w relacji z dziełem i jego oceną. Jest więc to także indywidualny dialog każdego z twórców spektaklu z różewiczowską "raną". Twórców interesuje wniknięcie w transgresywny świat, jaki rodzi się między przestrzenią traumy a przestrzenią dzieła, które pełni terapeutyczny, a zarazem ekspiacyjny charakter. Istota intymności wyznania zawarta w utworach składających się na tom Różewicza, stała się dla twórców spektaklu inspiracją do działania, zmierzającego do podjęcia pracy nad wybranymi wątkami i motywami, które w sposób kreacyjny wpisuje dzieło w strukturę gatunkową teatru tańca. Równoważąc znaczenie słowa i ruchu, budując strukturę dramaturgiczną ze znaku semantycznego i znaku ciała, twórcy spektaklu, myślą o dychotomii świata i dychotomii sztuki.

Układ formalny spektaklu obejmuje dwa wymiary czasowe, w których umieszczone są postaci i rozgrywają się relacje między nimi. Te przestrzenie równoległe budują świat poetycko-realistyczny, adekwatny do języka teatru, jakim operował w swojej twórczości Tadeusz Różewicz.

Niezwykle istotna rola w planowanym projekcie, przypisana jest też warstwie plastycznej, muzycznej i multimediom, które nie będą pełnić funkcji ornamentacyjnej, lecz znaczeniową.

Spektakl "Lament" został zakwalifikowany do udziału w Festiwalu strefa_kontaktu 2016 organizowanym przez Teatr Współczesny we Wrocławiu i współpracy koprodukcyjnej (w ramach programu Wrocław - Europejska Stolica Kultury 2016).

--

28 kwietnia - 1 maja 2016 r.

XXIX MIĘDZYNARODOWE WARSZTATY TAŃCA JAZZOWEGO

Zapraszamy do wzięcia udziału w XXIX Międzynarodowych Warsztatach Tańca Jazzowego! Zapisy już trwają.

Zaprosiliśmy dla Państwa znakomitych pedagogów.

Stacy Boeddeker - contemporary jazz

Ira Nadia Kodiche - barre au sol, modern dance fusion

Jiřina Nowakowska - stepowanie

Małgorzata Ziółkowska - jazz high-heels

Justin Fuentes - jazz funk, commercial dance

Jean Claude Marignale - afro-ka jazz, salsa jazz, modern jazz

Paweł Michno - jazz

Grzegorz Pańtak - jazz

Nate Poole - hip hop

Thierry Verger - modal technique underground

Warsztaty odbędą się w dniach 28 kwietnia - 1 maja.

--

29 kwietnia 2016 r. godz. 19.30, KTT, duża scena, Pl. Moniuszki 2B. Bilety w cenie 30, 40, 50 zł.

"Stymulacja ciała" - Kielecki Teatr Tańca

"Polowanie na czarownice" - Balet Opery na Zamku w Szczecinie

"Stymulacja ciała"

Premiera odbyła się 11 i 12 grudnia 2015 r. podczas obchodów XX-lecia Kieleckiego Teatru Tańca. Spektakl składa się z dwóch części:

"Stymulacja ciała - CLASS"

choreografia - Elżbieta Szlufik-Pańtak

muzyka - collage z tradycyjnych i rozrywkowych utworów jazzowych

opracowanie światła - Grzegorz Pańtak

--

"Stymulacja ciała - DANCE"

choreografia - Grzegorz Pańtak

muzyka - Low Deep T

opracowanie światła - Grzegorz Pańtak

--

Taniec, aby mógł zaistnieć w swojej intensywnej postaci, wymaga zarówno specjalnych ćwiczeń kształtujących artystę tancerza jak i energii, która nadaje mu sens. Tradycyjne i współczesne odmiany tańca jazzowego zawierają niewyczerpalny w tych płaszczyznach potencjał. Z tego potencjału artyści tańca mogą czerpać zarówno w sferze kształtowania własnej techniki i motorycznych możliwości, jak i w sferze wyrażenia emocji oraz indywidualnej wrażliwości tanecznej i muzycznej.

"Stymulacja ciała" jest artystycznym opracowaniem i autorskim spojrzeniem choreografów na sceniczny taniec jazzowy jako styl, metodę lekcyjną i formę nie podlegającą dewaluacji mimo zmiennej mody. Ekspresyjny taniec jazzowy, odbarczony od intelektualnego przesłania, zawsze daje radość i spełnienie z możliwości artystycznego wyrażenia się nim. Widz będący świadkiem tego niewyrażalnego słownie fenomenu odczuwa wzrastającą witalność.

Na pierwszą część składają się kombinacje przy drążku, następnie sekwencje wykonywane z diagonalu i w centrum sceny. Kolejność ta ukazuje metodycznie stosowany proces kształtowania techniki i zdolności motorycznych tancerza w stylach tańca jazzowego. Opracowanie artystyczne polega na połączeniu ćwiczeń w spójny ciąg, zastosowanie rytmiczno-tanecznych łączników oraz budowanie choreografii w kanonie.

Druga część to kompozycja choreograficzna jazzowego tańca scenicznego, w znacznej części oparta na relacji tancerzy wobec siebie. Relacja pomiędzy partnerką i partnerem jest głównym łącznikiem i osią, wokół której rozwija się forma witalnego tańca jazzowego.

--

"Polowanie na czarownice"

Inspirację dla baletu "Polowanie na czarownice" stanowi prawdziwa historia Anny Göldi, służącej poddanej brutalnym torturom i straconej w Szwajcarii w 1782 r. za próbę zabójstwa, pośród zarzutów o uprawianie czarów. Oprawę muzyczną spektaklu stanowi kolaż muzyki barokowej, a badaniu tematów winy, niewinności oraz odgrzebywania wspomnień służą wielowarstwowe choreografia i tekst.

Annamiggeli Tschudi zmarła w 1810 r., prawdopodobnie w polskiej części Ukrainy, z dala od rodzinnej miejscowości Glarus w Szwajcarii, gdzie cieszyła się niecodzienną sławą: gdy miała osiem lat, zatrudniona w jej domu rodzinnym pokojówka Anna Göldi rzekomo rzuciła na nią urok. Gdy pewnego dnia w jej szklance z mlekiem znaleziono igły i gwoździe uznano, że Göldi włożyła je tam w złym zamiarze. Göldi natychmiast odprawiono, jednakże wkrótce Annamiggeli zaczęła wymiotować igłami i kuleć.

W przekonaniu, że Göldi użyła czarów, aby w ten sposób zemścić się, wysłano za nią grupę poszukiwawczą, sprowadzono z powrotem do Glarus i zmuszono do "uleczenia" Annamiggeli - czym dowiodła ona swojej winy. Rzeczywiście, u Annamiggeli doszło do pewnej poprawy zdrowia, a Göldi w następstwie tego poddano torturom i stracono.

Kto jest winny a kto nie w tej straszliwej historii? Kto zgrzeszył przeciwko komu? Czy "żywi" mają prawo osądzać zmarłych?

***

Honorowi krwiodawcy otrzymują bilety w promocyjnych cenach.

Bilety na wszystkie wydarzenia, warsztaty i zajęcia w Kieleckim Teatrze Tańca są bezpłatne dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny wydanej przez Urząd Miasta Kielce.

Honorujemy karty MyBenefit.