powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Zakończył się VII Festiwal Gorzkie Żale

Zakończyła się VII edycja festiwalu Gorzkie Żale/Nowe Epifanie - trwającego od 10 lutego do 20 marca 2016 r. Ideą festiwalu jest poszukiwanie nowych, współczesnych epifanii piękna oraz inicjowanie twórczego dialogu artystów z tradycyjną sztuką religijną w duchu "Listu do artystów" Jana Pawła II.

Program teatralny obejmował w tym roku cykl przedstawień na podstawie tekstów staropolskich. W ostatni wieczór festiwalu, 20 marca w warszawskim Teatrze Studio wystąpił Teatr Wierszalin ze spektaklem na podstawie XVI-wiecznego misterium Mikołaja z Wilkowiecka "Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" (na zdjęciu) w reż. Piotra Tomaszuka. Był również transmitowany na żywo przez TVP Kultura i obejrzało go 59 tys. telewidzów. Tego samego wieczoru Program II Polskiego Radia nadawał retransmisję "Znaku Jonasza" w reż. Pawła Passiniego, która miała ok. 400 tys. słuchaczy - autorem dramatu, inspirowanego średniowiecznym oficjum "Visitatio sepulchri" ("Nawiedzenie Grobu") jest Artur Pałyga. Festiwalowa premiera spektaklu odbyła się 4 marca w S1 PR im. Witolda Lutosławskiego. Premierowy spektakl "Wyznawca" w reż. Natalii Korczakowskiej, inspirowany dialogiem pasyjnym "O ofiarowaniu Izaaka" publiczność festiwalowa oglądała 11-13 lutego w Teatrze Studio, a 27 lutego - "Projekt Dekalog czyli folwarczne imaginarium" Mikołaja Mikołajczyka w Teatrze IMKA.

10 lutego festiwal zainaugurowało wydarzenie kulinarno-artystyczne "Stypa. Rytuał utraty" w reż. Moniki Kuci w Państwowym Muzeum Etnograficznym. Przez cały okres trwania festiwalu organizatorzy zapraszali również do uczestniczenia w akcji "Wybierz mniej" przygotowanej wspólnie z warszawskim restauracjami.

W ramach sztuk wizualnych przez cały festiwal można było zobaczyć instalację stałą w Parku Agrykola, kapliczkę-koksownik "Coal Heart Mother" wg koncepcji Jakuba Szczęsnego. Jako akcje performatywne zaprezentowane zostały: instalacja "Red Carpet" w reż. Mirka Kaczmarka, a w Teatrze Ochoty spektakl publicystyczny "smutno siedzieć w swoim krześle, no i kombinują te wojny" w reż. Jarosława Tumidajskiego, "Ostatnia wieczerza: w reż. Grupy SUPERMARKET. Zaprezentowano również instalację "mysterium" Igora Gorzkowskiego na dziedzińcu teatru.

Melomani mogli wziąć udział w wykonaniu pieśni pasyjnej bł. Władysława z Gielniowa "Żołtarz Jezusow", śpiewanej wspólnie z Adamem Strugiem i chórem Monodia Polska w Kościele Akademickim p.w. św. Anny oraz wysłuchać koncertu "Dobranoc" w wykonaniu chóru VRC w reż. Michała Zdunika, w Collegium Anatomicum Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Cyklicznie odbywały się pokazy filmowe - w każdy poniedziałek w Kinie Atlantic, a w środy, w Barze Studio - debaty na styku teatru i religii.

W tym roku w festiwalu wzięło udział prawie 200 artystów. W spektaklach, koncertach, pokazach filmowych, debatach, akcjach performatywnych i warsztatach dla dzieci uczestniczyło na żywo ponad 6 tysięcy gości.

Festiwal Gorzkie Żale organizowany jest przez Centrum Myśli Jana Pawła II. Dofinansowano go ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, natomiast premiera spektaklu "Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" obyła się w ramach programu "Chrzest966" finansowanego ze środków Narodowego Centrum Kultury.