powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Gdańsk. Dorota Kolak i Mirosław Baka nominowani do Osobowości Roku

Dorota Kolak i Mirosław Baka zostali nominowani do nagrody "Dziennika Bałtyckiego" Osobowość Roku 2015 za wybitne role w spektaklu "Kto się boi Viginii Woolf?".

Uzasadnienie nominacji: "Znani aktorzy Teatru Wybrzeże, ulubieńcy publiczności. Na scenie tworzą idealny duet. Nominowani za wybitne role w spektaklu "Kto się boi Virginii Woolf?" w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Dorota Kolak i Mirosław Baka, gwiazdy Teatru Wybrzeże, w ostatnich latach często występują wspólnie, niezmiennie z doskonałym efektem! Tak było np. w przedstawieniu "Na początku był dom" Doris Lessing, w reżyserii Anny Augustynowicz, w słodko-gorzkim "Seksie dla opornych", czy "Raju dla opornych", który reżyserowała Krystyna Janda. Na spektakle, w których grają, widzowie chodzą "w ciemno", doceniając ich talent i doskonały warsztat."

Osobowość Roku to plebiscyt Dziennika Bałtyckiego, w którym przyznawane są nagrody za najważniejsze osiągnięcia w minionym roku. Nagrody przyznają czytelnicy. Głosowanie odbywa się za pomocą SMS-ów i potrwa do 29 stycznia do północy. Zwycięzców plebiscytu poznamy w połowie lutego.

Aby zagłosować na Dorotę Kolak i Mirosława Bakę należy wysłać SMS pod numer 72355 o treści: OGD.14

***

O nominowanych

Dorota Kolak (1957) - wybitna aktorka teatralna i filmowa. Pochodzi z krakowskiej rodziny, w której losy teatr był wpisany od co najmniej trzech pokoleń. W roku 1980 ukończyła krakowską PWST. Karierę aktorską rozpoczęła na deskach Teatru im. Bogusławskiego w Kaliszu. Była tam jednak krótko. Zaraz potem - w roku 1982 została aktorką Teatru Wybrzeże, gdzie dzięki wybitnym kreacjom i uznaniu publiczności i krytyki zdobyła pozycję gwiazdy. Zagrała tu 75 ról. Gra najczęściej postacie mroczne, skomplikowane, o zabarwieniu dramatycznym. Jak sama mówi: "Te role, które są dla mnie najważniejsze, to role wariatki albo kobiety nad przepaścią, kompletnie pokręconej w środku, szalonej, a nie grzecznej czy dobrze ułożonej". Do jej najwybitniejszych ról należą: rola tytułowa w "Antygonie" Sofoklesa w reżyserii Marka Okopińskiego (1983), Maja Ochołowska w "Opętanych" Witolda Gombrowicza w reżyserii Tadeusza Minca (1987), Felice w "Pułapce" Tadeusza Różewicza w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1984), Maria Timofiejewna Lebiadkin w "Biesach" Fiodora Dostojewskiego w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1992), rola tytułowa w "Pannie Julii" Augusta Strindberga w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1990), Katarzyna w "Poskromienie złośnicy" Williama Shakespeare'a w reżyserii Anny Polony (1993), Marjorie w "Aż do bólu" Williama Mastrosimone'a w reżyserii Adama Orzechowskiego (1994), Maria w "Woyzecku" Georga Büchnera w reżyserii Rudolfa Zioło (1995), Solange w "Pokojówkach" Jeana Geneta w reżyserii Krzysztofa Babickiego (1997), Elwira w "Mężu i żonie" Aleksandra Fredry w reżyserii Anny Augustynowicz (2002), Janina Węgorzewska w "Matce" Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2003), Tamora w "Tytusie Andronikusie" Williama Shakespeare'a w reżyserii Moniki Pęcikiewicz (2006), Matka w "Gupie Laokoona" Tadeusza Różewicza w reżyserii Jarosława Tumidajskiego (2007), Alexandra del Lago w "Słodkim ptaku młodości" Tennessee Williamsa w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2008), Sophie von Essenbeck w "Zmierzchu bogów" Luchino Viscontiego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2009), Dulcie Barker w "Naszych najdroższych" Philipa Osmenta w reżyserii Rudolfa Zioło (2010), Myra Bolton w "Na początku był dom" Doris Lessing w reżyserii Anny Augustynowicz (2011), Barbara w "Seksie dla opornych" i "Raju dla opornych" Michele Riml w reżyserii Krystyny Jandy (2012, 2015), rola tytułowa w "Marii Stuart" Friedricha Schillera w reżyserii Adama Nalepy (2014), Marta w "Kto się boi Virginii Woolf?" Edwarda Albee'ego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego (2015). Dorota Kolak ma na swoim koncie także liczne role w Teatrze Telewizji, filmach oraz serialach. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in. Nagrody Aktorskiej na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (najlepsza drugoplanowa rola kobieca za rolę Ireny w filmie "Jestem twój"), Nagród Aktorskich na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (za rolę Janiny Węgorzewskiej w "Matce" oraz za rolę Elwiry w przedstawieniu "Mąż i żona"), Nagród Aktorskich na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (za rolę Julii Giuli w "Cieniu", za rolę Marii Liebidkiny w "Biesach", Grand Prix za rolę Alexandry del Lago w "Słodkim ptaku młodości", za rolę Myry Bolton w "Na początku był dom"), Nagród Aktorskich w Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejskiej (za rolę Tamory w "Tytusie Andronikusie" oraz za rolę Sophie von Essenbeck w "Zmierzchu bogów"). Dorota Kolak jest także laureatką wielu trójmiejskich laurów, m.in. Nagrody Teatralnej Wojewody Gdańskiego za rolę Marii Liebiedkiny w "Biesach" oraz za rolę Janiny Węgorzewskiej w "Matce", Nagrody Miasta Gdańska w dziedzinie kultury za rolę Janiny Węgorzewskiej w "Matce", nagrody trójmiejskiej Gazety Wyborczej "Sztorm roku" za rolę Janiny Węgorzewskiej w "Matce" i za rolę Alexandry del Lago w "Słodkim ptaku młodości". W 2008 roku z rąk podsekretarza stanu w MKiDN Tomasza Merty odebrała Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Dorota Kolak jest również bardzo cenionym pedagogiem - prowadzi zajęcia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz w Gdyńskiej Szkole Filmowej.

Mirosław Baka (ur. 1963) - wybitny aktor teatralny i filmowy. W 1988 roku ukończył Wydział Aktorski krakowsko-wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Gdy był jeszcze studentem Krzysztof Kieślowski powierzył mu główną rolę w "Krótkim filmie o zabijaniu". W tym po wielokroć nagradzanym, ważnym, wstrząsającym obrazie zagrał Jacka Łazara - dwudziestoletniego chłopaka, który zabija taksówkarza, zostaje osądzony i skazany na karę śmierci. Po pierwszym, jeleniogórskim sezonie od sierpnia 1988 roku jest aktorem Teatru Wybrzeże, w którym, dzięki wybitnym kreacjom, uznaniu publiczności i krytyki oraz wyrazistej osobowości wypracował sobie pierwszoplanową, gwiazdorską pozycję. O aktorstwie mówi: "To niezwykle trudny zawód, którego podłoże tkwi głęboko w człowieku. Najwięcej nauczyłem się od ludzi, dużo mniej - w szkole." Na gdańskiej scenie po raz pierwszy pojawił się w spektaklu Mikołaja Grabowskiego "Stąd do Ameryki", zaraz potem był Barabasz w "Wolności dla Barabasza", potem Biff w "Śmierci komiwojażera", Chłopiec w "Godzinie kota", On w "Tutam-ie", Valentine w "Arkadii", Hanemann, szekspirowscy: "Hamlet", "Ryszard III" i "Tytus Andronikus", czechowowscy Wujaszek Wania i Trigorin, Angel w "Beczce prochu", Ojciec w "Gupie Laokoona", Superiusz w "Pieszo", ostatnio Karol w "Seksie dla opornych" i "Raju dla opornych", John Proctor w "Czarownicach z Salem" i George w "Kto się boi Virginii Woolf?". Mirosław Baka ma na swoim koncie także liczne role w Teatrze Telewizji, jest cenionym i popularnym aktorem filmowym i telewizyjnym, laureatem wielu prestiżowych nagród i wyróżnień, a także fundatorem Fundacji "Żyć z pompą", która działa na rzecz dzieci leczonych przy pomocy pomp medycznych.

***

O spektaklu:

Arcydzieło dwudziestowiecznej dramaturgii. Campus uniwersytecki, noc po otwierającym rok akademicki przyjęciu u rektora. Historyk George i jego żona Martha goszczą u siebie w domu - na swoistym afterparty - nowo zaangażowanego wykładowcę biologii Nicka z żoną. Nocne rozmowy, zmęczenie, a także wciąż wypijany alkohol sprawiają, że pomiędzy tą czwórką rozpoczyna się drapieżna, okrutna, a jednocześnie pełna ciętego dowcipu gra. Gra, w której ujawniają się podrażnione ambicje, konflikty pokoleniowe, niepohamowany erotyzm, intelektualne pretensje i rodzinne sekrety. "Kto się boi Virginii Woolf?" to sztuka niezwykle wielowymiarowa, będąca wymarzonym materiałem do wnikliwej pracy twórczej.

"Znakomite "Kto się boi Virginii Woolf?" Albee'ego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku: Dorota Kolak i Mirosław Baka grają ludzi wypalonych. Obsesja zadawania sobie ran nie daje im śladu satysfakcji. Dawno nie było na scenie takiego obrazu depresji i schyłku." Jacek Wakar, "Dziennik Gazeta Prawna"