powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. "Turandot" Giacomo Pucciniego w Kinie Praha

Kino Praga zaprasza na jubileuszowy sezon transmisji spektakli operowych z cyklu "The Metropolitan Opera: Live in HD 2015/2016". 30 stycznia o godz. 18.30 odbędzie się transmisja spektaklu operowego "Turandot" Giacomo Pucciniego.

W sobotę odbędzie się retransmisja spektaklu operowego "Turandot" Giacomo Pucciniego. W rolach głównych wystąpią: Nina Stemme, Anita Hartig, Marco Berti, Alexander Tsymbalyuk.

Z okazji jubileuszu - 10. już sezonu transmisji z The Metropolitan Opera - nowojorska scena postanowiła przypomnieć widzom cyklu "Zaczarowany flet" Mozarta w reżyserii Julie Taymor. Na początku lat 90. wyreżyserowała filmową wersje opery "Króla Edypa" Strawińskiego z wykorzystaniem wielkich ruchomych lalek; producentem przedsięwzięcia był Peter Gelb, obecny dyrektor Met. "Zaczarowany flet" to pierwszy spektakl transmitowany w HD przez Met. To idealna propozycja dla tych wszystkich, którzy miłością do opery pragną zarazić swoje dzieci lub wnuki - prawdziwe przedstawienie familijne z barwnymi kostiumami, bajkowym librettem, akcentami komediowymi i wielkimi animowanymi lalkami. Książę Tamino i jego przyjaciel, zabawny ptasznik Papageno, muszą przejść próby, by zyskać wtajemniczenie i nagrodę: miłość idealnej dziewczyny.

Przedstawienie trwa około 1 godziny 50 minut.

***

Dziesiąty sezon transmisji "The Metropolitan Opera: Live in HD" to wyjątkowo jedenaście pokazów (w tym dziesięć) na żywo, w tym pięć nowych tytułów, dotychczas niepokazywanych w ramach tego wielokrotnie nagradzanego cyklu. Z okazji 10. rocznicy transmisji Live in HD zobaczymy, jako jedenasty tytuł, retransmisję "Zaczarowanego fletu" Mozarta, która to transmisja zapoczątkowała cykl w 2006 roku.

Cena biletu na transmisje - 100 zł

Karnet (11 transmisji) - 605 zł

Karnet (7 transmisji) - 65 zł za każdą transmisję

Karnet (5 transmisji) - 75 zł za każdą transmisję

Na spektakle operowe kino nie prowadzi rezerwacji biletów.

***

Program "The Metropolitan Opera: Live in HD" 2015/2016 w Kinie Praha:

"Turandot"

30 stycznia, sobota, 18:30, Giacomo Puccini

dyrygent: Paolo Carignani, reżyseria i scenografia: Franco Zeffirelli kostiumy: Anna Anni, Dada Saligeri, światło: gil Wechsler choreografia: Chiang Ching

w rolach głównych: Nina Stemme, Anita Hartig, Marco Berti, Alexander Tsymbalyuk

Inscenizację "Turandot" przygotowaną dla Met przez Franca Zeffirellego już dawno okrzyknięto wizytówką nowojorskiej sceny. Sławny reżyser zaprojektował także prawdziwie baśniową scenografię, która nieustannie zachwyca widownię. Pracę nad "Turandot" przerwała kompozytorowi śmierć, lecz dzięki staraniom legendarnego dyrygenta Artura Toscaniniego opera została dokończona - finałowy duet księcia Kalafa i tytułowej księżniczki dopisał Franco Alfano. Partytura Pucciniego obfituje w wielkie przeboje muzyki operowej; każdy zna choćby słynną arię Kalafa "Nessun dorma". Jednak największe wymagania stawia wykonawczyni roli tytułowej: na premierze śpiewała ją Rosa Raisa, urodzona jako Róża Burchstein w Białymstoku, która ponoć straciła po tym występie głos.

Nie grozi to Ninie Stemme, wykonującej z powodzeniem wielkie partie dramatyczne na największych scenach świata.

Przedstawienie trwa około 3 godz. i 20 min.

***

"Manon Lescaut"

5 marca, sobota, 18:30, Giacomo Puccini, premiera sezonu

dyrygent: Fabio Luisi, reżyseria: Sir Richard Eyre, scenografia: Rob Howell, kostiumy: Fotini Dimou, światło: Peter Mumford choreografia: Sara Erde

w rolach głównych: Kristine Opolais, Jonas Kaufmann, Massimo Cavalletti, Brindley Sherratt

Powieść Abbe Prevosta "Historia kawalera des Grieux i Manon Lescaut" stała się niemal w jednym czasie inspiracją dla dwóch oper dwóch znakomitych kompozytorów: Masseneta i Pucciniego. Włoski kompozytor przeczytał partyturę swego kolegi jeszcze przed premierą i uznał, że sam lepiej oddałby dramatyzm zawarty w historii płochej

Manon rezygnującej z miłości dla bogactwa, co doprowadzi ją do śmierci na bagnach Luizjany. "Manon Lescaut" Pucciniego rzeczywiście odniosła ogromny sukces. Warto zauważyć, że opera warszawska wystawiła to dzieło zaledwie dwa lata po prapremierze, Nowy Jork - rok później. Nową inscenizację opery Pucciniego Met powierzyła Richardowi Eyre, którego spektakl "Carmen" bije rekordy popularności na tej scenie i podczas transmisji w HD. W tytułowej partii usłyszymy Kristine Opolais, zakochanym w niej des Grieux będzie tenor Jonas Kaufmann.

Przedstawienie trwa około 3 godz.

***

"Madame Butterfly"

2 kwietnia, sobota, 18:30, Giacomo Puccini

dyrygent: Karel Mark Chichon, reżyseria: Anthony Minghella, przekaz reżyserii i choreografia: Carolyn Choa, scenografia: Michael Levine, kostiumy: Han Feng, światło: Peter Mumford, lalki: Blind Summit Theatre

w rolach głównych: Kristine Opolais, Maria Zifchak, Roberto Alagna, Dwayne Croft

Słynny operowy wyciskacz łez w inscenizacji Anthony'ego Minghelli nawiązującej do japońskiej tradycji teatralnej. Opowieść o młodziutkiej gejszy Cio-Cio-San, która naiwnie wierzy, że amerykański marynarz zawarł z nią małżeństwo z miłości i uczyni z niej prawdziwą amerykańską żonę, zmoczyła już miliony chusteczek na całym świecie. Pracując nad partyturą, Puccini przestudiował kulturę i muzykę Japonii, nie poprzestając na zwykłej stylizacji. Wplótł do kompozycji m.in. dziecięce piosenki towarzyszące zabawom w piłkę i muzykę towarzyszącą tradycyjnie świętu kwitnących wiśni. W główne postaci dramatu wcielą się Kristine Opolais i Roberto Alagna. W roli konsula Sharplessa baryton Dwayne Croft.

Przedstawienie trwa około 3 godz. i 30 min.

***

"Robert Devereux"

16 kwietnia, sobota, 18:30, Gaetano Donizetti, premiera sezonu

dyrygent: Maurizio Benini, reżyseria i scenografia: Sir David McVicar, kostiumy: Moritz Junge, światło: Paule Constable, choreografia: Leah Hausman

w rolach głównych: Sondra Radvanovsky, Elna Garanca, Matthew Polenzani, Mariusz Kwiecień

Trwa renesans twórczości Gaetana Donizettiego, którego opery były aż do połowy XX wieku zapomniane. Styl bel canto wymaga od śpiewaków doskonałości wokalnej, niełatwo znaleźć artystki, które udźwignęłyby trudności techniczne partii pisanych rzez Donizettiego i potrafiły stworzyć żywe portrety wielkich heroin. Taka musi być królowa Elżbieta - Sondra Radvanovsky: władcza, szarpana wewnętrznymi rozterkami w obliczu skazania na śmierć swego kochanka i faworyta Roberta, hrabiego Essex. Elżbieta domyśla się, że hrabia zdradza ją z inną kobietą - duma i złość okazuje się silniejsza niż miłość, zwłaszcza, gdy okazuje się, że rywalką królowej jest jej dama dworu, Sara. Partię tytułową wykona Matthew Polenzani, Nottinghamem, zazdrosnym mężem Sary będzie Mariusz Kwiecień.

Przedstawienie trwa około 3 godz.

***

"Elektra"

30 kwietnia, sobota, 18:30, Richard Strauss, premiera sezonu

dyrygent: Esa-Pekka Salonen, reżyseria: Patrice Chéreau, przekaz reżyserii: Vincent Huguet, scenografia: Richard Peduzzi, kostiumy: Caroline de Vivaise, światło: Dominique Bruguiere

w rolach głównych: Nina Stemme, Adrianne Pieczonka, Waltraud Meier, Burkhard Ulrich, Eric Owens

Rolę Elektry w operze Straussa tuż po prapremierze okrzyknięto jedną z najbardziej morderczych partii w całym repertuarze operowym. Faktem jest, że mierzą się z nią zazwyczaj soprany dramatyczne, które mają już za sobą wiele potężnych partii, w tym Wagnerowskie. Strauss od swej Elektry wymaga śpiewania na granicy histerii - ma to oddać nieustanny gniew przepełniający duszę córki, która nie może znieść, że jej własna matka, Klitajmestra, wraz z kochankiem zamordowała jej ojca, Agamemnona. Elektra pragnie dokonać zemsty wraz z rodzeństwem - siostrą Chryzotemis i bratem Orestesem, ten jednak uciekł z domu, siostra zaś jest lękliwa. Do nowej realizacji "Elektry" na scenie Met dobrano doskonałą obsadę: Elektrą będzie Nina Stemme, jako Chryzotemis usłyszymy Adriannę Pieczonkę, a w roli Klitajmestry - specjalizującą się w Straussie i Wagnerze Waltraud Meier.

Przedstawienie trwa około 1 godz. i 50 min.

***

The Metropolitan Opera należy do ścisłej czołówki najlepszych teatrów świata. The Metropolitan Opera zainaugurowała swoją działalność w roku 1883 "Faustem" Charles'a Gounoda. Jej siłą są przede wszystkim wspaniałe głosy. Od ponad stu lat nie było prawdziwie wielkiej śpiewaczki czy śpiewaka, którzy nie pragnęliby wystąpić na scenie Met. Teatr ma w swoim repertuarze kilkadziesiąt tytułów - od klasyki po dzieła współczesne. Gra blisko 300 monumentalnych spektakli w roku.