"Straszny dwór" Stanisława Moniuszki w reż. Davida Pountneya w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Pisze Tomasz Domagała na swoim blogu.
W początkowych didaskaliach III aktu "Strasznego dworu" Stanisława Moniuszki pojawia się informacja o tym, iż w jednej z sal owego dworu znajdują się "dwa portrety mężczyzn w całej postaci naturalnych rozmiarów, jeden w zbroi, drugi w ubiorze hetmańskim". Chwilę później Skołuba w słynnej arii "Ten zegar stary" wspomina o kolejnych dwóch obrazach, wiszących we dworze Miecznika: "Te wielkie malowidła dwa/Na względzie wasze miej/Miecznika pra-rababka ta/Ta pra-prababką tej". W wywiadzie zamieszczonym w dodatku specjalnym dołączonym do Rzeczpospolitej, David Pountney, reżyser "Strasznego dworu" w Operze Narodowej w następujący sposób określa rolę obrazów w oryginalnym libretcie moniuszkowskiego arcydzieła: "dopowiadają to, czego nie powiedziano słowami". W spektaklu angielskiego reżysera owe obrazy staną się punktem wyjścia jego adaptacji. W związku z przeniesieniem akcji "Strasznego dworu" z Polski sarmackiej do międzywojennej, angielski re�