EN

2.03.2000 Wersja do druku

Zakonnice i gilotyna

Prapremiera odbyła się w 1957 r. w La Scali. Francis Poulenc pisał muzykę do "Dialogów karmelitanek" na zamówienie mediolańskiego domu wydawniczego. Libretto wykorzystuje powieść z 1931 roku "Ostatnia na szafot" Gertrudy von Le Fort i przeróbkę, jaką jest dramat Georgesa Bernanosa.

"Dialogi karmelitanek" to historia 16 zakonnic z Compiégne straconych podczas Rewolucji Francuskiej. Hrabianka Blanche wstępuje do klasztoru sądząc, że znajdzie tam ukojenie. Ale wybuch rewolucji zaczyna serię dramatycznych zdarzeń. Widmo gilotyny jest bliskie... To dzieło wymaga precyzyjnego przekazu tekstu, dlatego nie wystarczy tylko tłumaczenie podawane na czytniku. Została więc przygotowana polska wersja, starannie dopracowana do zapisu nutowego. Do tej inscenizacji teatr "uzbrojono" w specjalne nagłośnienia, by słowa docierały z każdego punktu sceny - Tu nie ma arii, ale muzyka bardzo trafnie oddaje nastrój akcji, klimat rozmów - mówi Tadeusz Kozłowski sprawujący kierownictwo muzyczne nad inscenizacją. - Narracja jest bardzo spokojna - dodaje Krzysz­tof Kelm, reżyser i scenograf pracujący dotychczas z zespołami dramatycznymi, po raz pierwszy realizujący operę. Są krótkie spięcia - narasta poczucie heroizmu i zagrożenia. Dopiero finał jest bard

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Zakonnice i gilotyna

Źródło:

Materiał nadesłany

Express Ilustrowany nr 21395

Autor:

(rs)

Data:

02.03.2000

Realizacje repertuarowe