EN

23.09.2015 Wersja do druku

Teatr okrucieństwa

W mistrzowskiej reżyserii Oskarasa Koršunovasa "Nasza klasa" urasta do rangi wstrząsającej poezji teatralnej - o spektaklu Teatru Narodowego w Oslo pisze Arne Guttormsen w Aftenposten.

WSTRZĄSAJĄCE: Zamknęli 1.600 sąsiadów w stodole, którą następnie podpalili. Po 74 latach wydarzenia te przerodziły się w rozdzierający serce teatr. Najbardziej bolesny spektakl, jaki musisz zobaczyć. 10 lipca 1941 roku. Lato w pełni. Dla Żydów z polskiego miasteczka Jedwabne nic już nie jest jak dawniej. Ich sąsiedzi, koledzy z klasy i przyjaciele obrócili się przeciwko nim. Na miejskim targu zmuszani są do usuwania łyżeczką chwastów rosnących w szczelinach między kostką brukową. Popielata poezja. Scena Teatru Narodowego utrzymana jest w odcieniach popieli zapożyczonych z wojennego malowidła Pabla Picassa Guernica. Z brzegu sceny wyrasta pomieszczenie klasowe z ławkami i katedrą. Na samej górze ukazują się pojedynczo fotografie dzieci, które następnie znikają pod podłogą. Kiedy dziesiątka aktorów siedzi w swoich ławkach, sfotografowane wizerunki zatrzymują się na ich twarzach, ale nie do końca. Ta poetycka gra jest przezornym upom

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Teatr okrucieństwa

Źródło:

Materiał nadesłany

Dziennik Aftenposten, materiał nadesłany

Autor:

Arne Guttormsen

Data:

23.09.2015

Wątki tematyczne