EN

12.07.1959 Wersja do druku

Dramat idei

"Geniusz sierocy" jest sztuką historyczną o wojennych planach Władysława IV przeciwko Turkom, udaremnionych przez anarchiczny żywioł szlachecki, a spełnionych dopiero przez Sobieskiego. Zrozumiałe jest, że autorka podjęła swe studium polityczno-społeczne ze świadomym rewizjonizmem, odbrązawiając heroiczną legendą sienkiewiczowską tych czasów. W tym rewizjonizmie leży pierwsza wartość sztuki, ukazującej zarodki upadku Polski wolno-elekcyjnej, zagrożonej nawałą turecką, rosnącą potęgą Moskwy i buntami kozackimi, uwikłanej przez polityką Wazów w spory wyznaniowe i w dynastyczne wojny szwedzkie. Perypetię dramatu rozgrywają siły historyczne. Protagonistą jest rycerski, opromieniony sławą król wraz z otoczeniem światłych statystów. Antagonistą - masa szlachecka, lękająca się zagrożenia wolności przez królewską władzę, rosnącą z wojennymi zwycięstwami. Jednak te postacie dramatu nie są egzystencjalne, to raczej typy i symbole działaj

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Dramat idei

Źródło:

Materiał nadesłany

Tygodnik Powszechny nr 28

Autor:

Tadeusz Kudliński

Data:

12.07.1959

Realizacje repertuarowe