EN

21.10.1992 Wersja do druku

Dramat policyjny

Są różne szkoły inscenizacji "Toski" Giacomo Pucciniego. Jak twierdzi dyrektor Sławomir Pietras, można ją wystawić na­wet bez dekoracji. Sam pamię­ta przedstawienie z lat pięćdzie­siątych w Bytomiu, kiedy to ja­ko scenograf debiutował Józef Szajna i gdzie całą akcję rozgry­wano niemal na pustej scenie. Liczył się wówczas tylko detal - szal bohaterki w pierwszym ak­cie czy biurko Scarpii usłane pa­pierami.

"Toska" w Teatrze Wielkim bę­dzie jednak inna. W tej najnow­szej premierze autorzy dekora­cji oraz kostiumów - Xymena Za­niewska i Mariusz Chwedczuk chcą wykorzystać olbrzymią warszawską przestrzeń, by pokazać skomplikowaną intrygę, wokół której snuta jest akcja opery. Tak samo widzi ją znany reżyser nie­miecki Klaus Wagner gościnnie pracujący w Warszawie. Dla nie­go "Toska" to przede wszystkim dramat policyjny, opowieść o mieście, w którym toczy się podwójne życie: to zewnętrzne i to wewnętrzne, którego bohate­rami są tajni agenci barona Scar­pii. Jak ten zamysł sprawdzi się na scenie, będzie się można przeko­nać już 23 bm. W premierowym przedstawieniu zaśpiewają - Jo­anna Cortes (Tosca), Zenon Macias (Scarpia) i Sylwester Kostec­ki (Cavaradossi). Kierownikiem muzycznym przedstawienia jest Tadeusz Wojciechowski, który debiutował w Teatrze Wielkim kilkanaście lat temu, obecnie zaś związany jest z Operą Królewską w Kopenhadze. Je

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Dramat policyjny

Źródło:

Materiał nadesłany

"Rzeczpospolita" nr 248

Autor:

J.M.

Data:

21.10.1992

Realizacje repertuarowe