EN

5.05.2015 Wersja do druku

Wymiary prawdy

"Faust" Johanna Wolfganga Goethego w reż. Michała Borczucha w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. Pisze Anita Nowak w Bydgoskim Informatorze Kulturalnym.

Na ile, poza tytułem oczywiście, Faust Tomasza Śpiewaka nawiązuje do dramatu Johanna Wolfganga Goethego? Autor adaptacji upodobał sobie przede wszystkim wątek Małgorzaty. Ale czy Małgorzata Śpiewaka jest również bohaterką Goethego? Z pewnością nosi jej imię i podobnie toczą się jej losy. Też zostaje porzucona, też zabija brata, matkę i własne dziecko. O ile jednak w dramacie wielkiego niemieckiego romantyka jest postacią dość marginalną, tu jej sytuacja poddana zostaje znacznie głębszej analizie psychologicznej i socjologicznej. Pokazana jest przez pryzmat doświadczeń i przemyśleń współczesnego człowieka, inaczej postrzegającego problem "uwiedzenia i porzucenia". Mniej melodramatycznie, a bardziej genderowo. Bo decydując się na romans, kobieta sama przecież dokonuje wyboru Wątek Małgorzaty jest tu też wykorzystany do rozważań na temat granicy między prawdą a złudzeniem, naturalnością a perwersją. W pewnym momencie jej nagie ciało roz

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Wymiary prawdy

Źródło:

Materiał nadesłany

www.bik.bydgoszcz.pl

Autor:

Anita Nowak

Data:

05.05.2015

Realizacje repertuarowe