EN

17.04.2015 Wersja do druku

Kaligrafia

"Dziadów część III" w reż. Michała Zadary w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Pisze Jacek Wakar w Dzienniku Gazecie Prawnej - dodatku Kultura

Michał Zadara podkreśla, że w "Dziadach" najważniejszy jest tekst Mickiewicza. Tyle że wystawiona właśnie we wrocławskim Teatrze Polskim część III akcentuje litery, ale zabija ślady metafizyki O "Dziadów części III" Michał Zadara szczególnie chętnie mówił przed premierą. Streszczając: o tym, że trzeba ją wyrwać ze stereotypowego myślenia, iż Mickiewicz pisał o zasadności walki o wolność ojczyzny, zajmował się cierpieniem narodu, że diabły i anioły reprezentują wyższy, nadprzyrodzony porządek. Podkreślał, że wiele dzieł polskiego romantyzmu przeładowanych jest humorem, a za ich główną zasadę należy uznać ironię, dlatego on "sprowadzi duchy na ziemię". No i dodawał, iż do tej pory reżyserzy przygotowywali na podstawie utworu Mickiewicza własne scenariusze i pomijali w nich fragmenty niewygodne, te, co nie pasowały do koncepcji On zaś jako pierwszy wystawia "Dziady" bez skrótów, a więc musi rozwiązać wszystkie ich zagadki.

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Kaligrafia

Źródło:

Materiał nadesłany

Dziennik Gazeta Prawna - dodatek Kultura nr 74

Autor:

Jacek Wakar, Polskie Radio

Data:

17.04.2015

Realizacje repertuarowe