"Koń, kobieta i kanarek" w reż. Remigiusza Brzyka z Teatru Zagłębia w Sosnowcu na XXXV Warszawskich Spotkaniach Teatralnych. Pisze Agnieszka Górnicka w serwisie Teatr dla Was.
Remigiusz Brzyk w spektaklu "Koń, kobieta i kanarek", za pomocą metaforycznej opowieści, portretuje obraz społeczności dolnośląskich górników i ich rodzin, odzwierciedlający katolicki, patriarchalny model życia. Uprzedmiotowienie i przemoc, stosowana przez mężczyzn wobec kobiet, przeplata się z naiwną bogobojnością, przesądami i kultem figurki Św. Barbary, które kierują postępowaniem każdego mieszkańca. Choć akcja dramatu nie dzieje się ani w dżungli ani w średniowieczu, a we współczesnej Polsce, dla bohaterów pojęcia wolności, szacunku, tolerancji i współczucia są mało znane. Pojawiają się jednak, w kontekście głównej bohaterki - ciężarnej Córki Sztygara (Edyta Ostojak), która nie zgadza się na urodzenie dziecka, mimo oburzenia i sprzeciwu rodziców i męża. Obraz górniczej rodziny prezentowany przez Brzyka łudząco przypomina ten, który w swoim dramacie "Ostatnia szychta" kreuje ukraiński artysta Ołeksij Rosycz. W obu przypad