EN

26.01.2015 Wersja do druku

Dzieła ponadczasowe i trącące myszką

"Portret" w reż. Davida Pountneya i "Cyberiada" w reż. Rana Arthura Brauna z Teatru Wielkiego w Poznaniu, gościnnie w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Pisze Stanisław Bukowski w Gazecie Polskiej Codziennie.

Teatr Wielki z Poznania przedstawił swoje spektakle w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Dwa spektakle o całkowicie odmiennej wartości artystycznej. W jednym z nich trudno nawet mówić o wartości artystycznej, wolałbym określić ją jako wartość poznawczą albo historyczną. Czy Mieczysław Wajnberg był kompozytorem polskim, czy rosyjskim? Trudna i niejednoznaczna odpowiedź. Wajnberg urodził się bowiem w 1919 r. w Warszawie w żydowskiej rodzinie. Rodzice występowali w rewiowych teatrach jidysz i tam też młody Mieczysław zdobywał pierwsze doświadczenia muzyczne. Jako dwunastolatek został uczniem Józefa Turczyńskiego, wielkiego pianisty, ucznia Jesipowej i Busoniego oraz nauczyciela Małcużyńskiego, Sztompki, Szpinalskiego, Czerny-Stefańskiej. Po ukończeniu wyższej szkoły muzycznej przy konserwatorium warszawskim pracował w teatrach rewiowych i komponował muzykę do filmów. Polak czy Rosjanin? We wrześniu 1939 r. znalazł się w ZSRS

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Dzieła ponadczasowe i trącące myszką

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Polska codziennie nr 19/24-25.01

Autor:

Stanisław Bukowski

Data:

26.01.2015

Realizacje repertuarowe