EN

9.12.2014 Wersja do druku

Oczy szeroko zamknięte

"Szczury" otwiera przejmująca scena upadlającej tresury Poliny - młodej Ukrainki (znakomita Karolina Adamczyk) przez Bruna (świetny Michał Czachor) i jego siostrę Hannę (Eliza Borowska). I właśnie to odczłowieczające i bezlitosne "używanie" dziewczyny przez kulturalnych i zamożnych, którzy usta mają pełne frazesów o "prawdziwych" wartościach w życiu, sztuce i polityce; staje się najdotkliwszą z dotychczas wyrażonych na festiwalowej scenie teatralnych metafor - z Festiwalu Boska Komedia pisze Michał Centkowski.

Maja Kleczewska i Łukasz Chotkowski realizując w Teatrze Powszechnym w Warszawie spektakl oparty na dramacie Gerharta Hauptmanna, przenoszą akcję z początku XX wieku w realia współczesnej Polski. W ich interpretacji opowieść o biednej służącej, zmuszonej sprzedać swoje dziecko, której dramat rozgrywa się w cieniu miałkich intryg środowiska artystycznej bohemy, to nie tylko rozliczenie z mieszczańską hipokryzją, bigoterią i kabotyństwem, lecz także radykalna obrona prawa artysty do mówienia na scenie i ze sceny o sprawach najistotniejszych, najbardziej przejmujących, najboleśniejszych. A więc takich, których Dyrektor szacownego teatru ( Michał Jarmicki), być może nawet łaskawie wysłucha przy śniadaniu, gdy już jak Polina wedrą się bezceremonialnie do jego eleganckiego mieszkania, lecz z pewnością przez myśl mu nawet nie przejdzie, by opowiedzieć o nich w swoim teatrze. Bo i my szybko zapominamy o losie ukraińskiej dziewczyny, zaśmiewając się

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał własny

Materiał własny

Autor:

Michał Centkowski

Data:

09.12.2014

Realizacje repertuarowe
Festiwale