EN

7.12.2014 Wersja do druku

Warszawa. O twórczości radiowej Herberta i jego współczesnych następców

Ośrodek Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Teatr Polskiego Radia zapraszają na międzynarodową konferencję, zorganizowaną z okazji 90. rocznicy urodzin Zbigniewa Herberta. Konferencję poprzedzi całodniowy Maraton Słuchowisk w Instytucie Teatralnym.

W tym roku mija 90. rocznica urodzin Zbigniewa Herberta - poety, eseisty, ale także dramatopisarza. Debiuty poetycki i dramatopisarski Herberta zbiegły się w tym samym 1956 roku, a "Jaskinia filozofów" i "Rekonstrukcja poety" stały się oryginalnym komentarzem autora "Struny światła" do jego wczesnej twórczości. Ciekawe i charakterystyczne dla tamtej epoki było zainteresowanie Herberta radiem jako wyjątkowym medium poetyckim i dramatycznym. Począwszy od "Drugiego pokoju" (1958), przez "Rekonstrukcję poety" (1960), "Lalka" (1962) i "Maję" (1966) aż po "Listy naszych czytelników" (1972) dramaturgia Herberta przeznaczona była bezpośrednio dla radia i w nim znalazła swoją konkretyzację. Poeta nie tylko sięgał po konwencję dramatu radiowego, ale także przekształcał ją i rozwijał, wypracowując własną koncepcji dramatu jako "sztuki na głosy". Każdy dramat radiowy Herberta oparty był na innej regule foniczności - każdy też w odmienny sposób tworzył efekt

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał własny

Materiał nadesłany

Data:

07.12.2014