powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Koszalin. Laureaci II Ogólnopolskich Dni Monodramu - Debiuty

"Strzałę Północy 2014", Nagrodę Indywidualną II Ogólnopolskich Koszalińskich Dni Monodramu - Debiuty oraz Nagrodę Główną przyznano wykonawcy monodramu "Novecento" Mateuszowi Olszewskiemu. Wyróżniono także Magdalenę Widłak za debiutancki choreomonodram - festiwalową nowość.

11 października 2014 roku, jury 2. Ogólnopolskich Koszalińskich Dni Monodramu - Debiuty w składzie: Ewa Wycichowska, Wiesław Geras (przewodniczący) i Marek Kołowski, nagrodę indywidualną, jaką jest statuetka "Strzałę Północy 2014", przyznało wykonawcy monodramu "Novecento" Mateuszowi Olszewskiemu (na zdjęciu). Po przeliczeniu głosów publiczności, która wzięła udział w plebiscycie na najlepszy spektakl festiwalu, okazało się, że także tegoroczną Nagrodę Główną otrzyma Stowarzyszenie "Targowa 62" z Łodzi, właśnie za monodram "Novecento".

Spektakl nagradzany już wcześniej na kilku festiwalach, m.in. na 41. Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu oraz Warmińskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora w Olsztynie, i tym razem okazał się bezkonkurencyjny wśród sześciu zakwalifikowanych do konkursu monodramów.

Zbieżność ocen jurorów i publiczności prezentowanych na koszalińskim turnieju staje się powoli tradycją. Przypomnijmy, że rok wcześniej, zarówno Impresariat ZróbKabaret.pl - producent przedstawienia pt."Kredyt zaufania", jak i jego wykonawczyni - Iza Kała, zdobyli główne festiwalowe trofea.

W turnieju została wyróżniona także Magdalena Widłak za debiutancki choreomonodram "La la la la la", w którym - jak mówi autorka choreografii i wykonawczyni spektaklu podejmuje ona "kwestię macierzyństwa rozumianego jako konglomerat niejednoznacznych postaw i uczuć, stan emocjonalnej dwubiegunowości, rozpiętej między poczuciem obowiązku a potrzebą poświęcenia się, lękiem a poczuciem siły..." Inspiracją do powstania tej "tanecznej impresji" był film Romana Polańskiego pt. "Dziecko Rosemary".

Rywalizacja na równi teatrów "żywego słowa" i teatrów tańca, to festiwalowa nowość. Natomiast, przypomnienie przez prof. Ewę Wycichowską terminu "choreomonodram", który na stałe zagościł do festiwalowego słownictwa - to wydarzenie. Choreomonodramem nazwany został spektakl pt. "Cień" w inscenizacji i choreografii Ewy Wycichowskiej, którego prapremiera odbyła się 23 marca 1985 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie w sali im. Emila Młynarskiego.

Tradycją koszalińską staje się też przyznawanie ustanowionego przez przewodniczącego jury Wiesława Gerasa dyplomu "Uwaga: Nadzieja" - tym razem otrzymała go koszalińska licealistka Maja Wolska za debiut w monodramie "Chodzenie po linie"; jako zdobywczyni Grand Prix festiwalu "Sam na scenie" (Słupsk 2014) wystąpiła ona poza konkursem, pierwszego dnia festiwalu, jako przeciwwaga dla Bogusława Kierca prezentującego mistrzowski monodram pt. "Mój trup" wg tekstów Adama Mickiewicza. Także pozakonkursowym spektaklem, który znalazł się w programie "Strzały Północy 2014" był wstrząsający monodram "Matka Meira i jej dzieci", w wykonaniu Caryl Swift, oparty na tekstach "Jakbyś kamień jadła" Wojciecha Tochmana i "Urodziłam się z łopatą" Ryszarda Bielskiego.