EN

26.06.1960 Wersja do druku

"Diabeł i Pan Bóg"

(...)Najciekawszą jednak premierą ostatniej doby jest "Diabeł i Pan Bóg" Jeana Paula Sartre'a w Teatrze Dramatycznym. Podstawą akcentowanego w sztuce Sartre'a relatywizmu jest przeświadczenie,że nie ma obiektywnej treści bytu, powszechnie obowiązujących praw czy celów; ważne jest tylko i konkretne nasze "ja" i jego doświadczenie. Wobec braku norm moralnych człowiek ma możność dokonywania "wolnego" wyboru,zaświadczającego o jego powiązaniu z otaczającym światem. Choć życie w ogóle nie ma sensu,człowiek wiążąc się z nim na mocy wolnego wyboru nadaje mu sens i wagę. Nie wchodząc w zawiłe rozgałęzienia doktryny egzystencjalistycznej Sartre'a,stwierdzamy,że poza bezpośrednimi źródłami niemieckimi(Heidegger,Jaspers) kojarzy się ona i ociera w niemałej mierze o Nietzschego, Dostojewskiego i duńskiego Kierkegaarda,który jeszcze w połowie XIX w. był inicjatorem tej pesymistycznej doktryny. Absurdem jest -głosi Sartre -żeśmy się urodzili i absurd

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Teatry warszawskie przed feriami

Źródło:

Materiał nadesłany

Głos Nauczycielski nr 26

Autor:

Jan N. Miller

Data:

26.06.1960

Realizacje repertuarowe