Jedno z najtrafniejszych zdań o Tołstoju, o jego roli i sytuacji w literaturze rosyjskiej i powszechnej, napisał Tomasz Mann: "Jak głęboka, spokojna kontemplacja u Goethego, jego precyzyjna zmysłowa fantazja, realna konkretność jego postaci ma się do idealnej wizji Schillera, podobnie, a nawet tak samo ma się potężna zmysłowość epiki Tołstoja do chorobliwie zachwyconego świata snów i duszy Dostojewskiego - choć, naturalnie, różnice epok i narodowości ten kontrast pogłębiają, a wiec u Tołstoja, szlachecko-chłopskiego syna, naturalistycznego pisarza, pierwiastek zmysłowy występuje z większą siłą i natarczywością aniżeli u niemieckiego humanisty i klasyka z wyższego mieszczaństwa".1) Tak podkreślona różnica pomiędzy pisarstwem Tołstoja i Dostojewskiego ma również znaczenie bardzo praktyczne. Powieści Dostojewskiego szybko zostały zdobyte dla sceny, wielką epikę Tołstoja odkrył dopiero film. Adaptacje sceniczne "Gracza
Tytuł oryginalny
OD EPOPEI DO AGITKI
Źródło:
Materiał nadesłany
Życie Literackie nr 302