EN

15.05.2014 Wersja do druku

Balet to sztuka totalna

- Uważam, że widz, uczestnicząc w spektaklu baletowym, może również spełniać się intelektualnie, może na swój sposób interpretować przedstawienie. Balet powinien być ambitny - mówi KRZYSZTOF PASTOR, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego.

"Balet to sztuka totalna. Można nim opowiedzieć wszystko" - jaki powinien być jego język? - Powiedziałem tak, ponieważ pokutuje w nas jeszcze taka opinia, że język baletu jest trochę archaiczny, sztuczny, że nie można nim poruszać wszystkich tematów oraz że jest zarezerwowany tylko dla przedstawień romantycznych, które opowiadają o miłości, a tak nie jest. W tańcu trzeba również używać języka naturalnego, nie posługiwać się aktorstwem jak w czasach kina niemego, ale bardzo współcześnie, bez zbędnej egzaltacji, prosto, żeby trafiało to do publiczności. Ruch, taniec jest formą wypowiedzi, sztuką, która może poruszać wiele tematów. Taki artystyczny taniec ma budzić głębokie autentyczne przeżycia, pokazywać namiętności, wyzwalać emocje. W moim balecie chcę odrzucić sztuczność, stawiam na spontaniczność i autentyczność. "Ciężka praca w balecie to swoiste uzależnienie, bez którego nie da się żyć. Kiedy nie tańczymy, jesteśmy

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Rozmowa z Krzysztofem Pastorem

Źródło:

Materiał nadesłany

VIP nr 2/04-06.2014

Autor:

Anna Arwaniti

Data:

15.05.2014