- Uważam, że widz, uczestnicząc w spektaklu baletowym, może również spełniać się intelektualnie, może na swój sposób interpretować przedstawienie. Balet powinien być ambitny - mówi KRZYSZTOF PASTOR, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego.
"Balet to sztuka totalna. Można nim opowiedzieć wszystko" - jaki powinien być jego język? - Powiedziałem tak, ponieważ pokutuje w nas jeszcze taka opinia, że język baletu jest trochę archaiczny, sztuczny, że nie można nim poruszać wszystkich tematów oraz że jest zarezerwowany tylko dla przedstawień romantycznych, które opowiadają o miłości, a tak nie jest. W tańcu trzeba również używać języka naturalnego, nie posługiwać się aktorstwem jak w czasach kina niemego, ale bardzo współcześnie, bez zbędnej egzaltacji, prosto, żeby trafiało to do publiczności. Ruch, taniec jest formą wypowiedzi, sztuką, która może poruszać wiele tematów. Taki artystyczny taniec ma budzić głębokie autentyczne przeżycia, pokazywać namiętności, wyzwalać emocje. W moim balecie chcę odrzucić sztuczność, stawiam na spontaniczność i autentyczność. "Ciężka praca w balecie to swoiste uzależnienie, bez którego nie da się żyć. Kiedy nie tańczymy, jesteśmy