EN

29.01.1997 Wersja do druku

Kawaler w sukience

Jedną z czołowych postaci opery "Der Rosenavalier" Ry­szarda Straussa jest Oktawian zwany Quinquinem. Jest on osią opery oraz obiektem miłosnych westchnień Księżnej Marszałkowej, a także urodziwej córki bogatego kupca - Zofii, gdy gra pięknego młodzieńca oraz prostackiego Ba­rona Ochsa, gdy przebiera się za pokojówkę Mariannę. On wreszcie spełnić ma misję dostarczenia srebrnej róży, symbolu miłości i wierności Barona Ochsa do Zofii. Oto w dużym skrócie treść miłosno-komicznego libretta pióra Hoffmannstahla, wykorzystanego przez Straussa.

Rolę Oktawiana, vel Quinąuina, vel Marianny kompozytor powierzył głosowi żeńskiemu (mezzoso­pran). Partia muzyczna należy do najtrudniejszych ról wokalno-scenicznych, jakie do tej pory napisano. Bardzo trudną partię ma także Baron Ochs, śpiewają­cy i grający (podobnie jak Okta­wian) we wszystkich trzech ak­tach opery. Wyczerpujące i wy­magające świetnych warunków wokalnych mają partie Zofii i Księżnej Marszałkowej. Wiele wymagań postawił Strauss orkiestrze, która ma do wykonania partyturę symfonicz­ną o skomplikowanej fakturze i rozbudowanej instrumentacji. "Kawaler srebrnej róży" wy­stawiony 26 stycznia w Teatrze Narodowym (w koprodukcji z Teatro Carlo Felice w Genui) jest dziełem komediowym. Komediowość skupiona jest głów­nie w warstwie literackiej, mu­zyczna natomiast - mimo wpro­wadzanych rytmów tanecznych i quasi-tanecznych - jest prze­ważnie sążnista. Zachodzi więc dysproporcja między wspo­mnianymi warstwami. Wielkość real

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Kawaler w sukience

Źródło:

Materiał nadesłany

Słowo - Dziennik Katolicki nr 20

Autor:

Stanisław Dybowski

Data:

29.01.1997

Realizacje repertuarowe