EN

23.06.1971 Wersja do druku

Wujaszek Kreon

W nie jakim uproszczeniu wygląda to tak: wprowa­dzając na scenę którąkol­wiek z antycznych tragedii re­żyser ma przed sobą dwie dro­gi: Może przede wszystkim pod­jąć żmudny i niewdzięczny trud rekonstrukcji. O teatrze starogreckim wiemy z przekazów bar­dzo wiele, choć zapewne nie wszystko. Stąd właśnie sporne poglądy badaczy na szereg pod­stawowych kwestii. Zresztą jak rekonstruować w oderwaniu od przyrodzonych warunków ze­wnętrznych, jak rekonstruować w warunkach teatralnego gmachu z całym jego technicznym szta­fażem? Co robić z chórem, co z maską, czy role kobiece po­wierzać mężczyznom? Rekon­strukcje - jak dowodzi prakty­ka - przynoszą zwykle porażki. Po prostu są martwe. Można także budować przed­stawienie w pełnym tego słowa znaczeniu współczesne, wsparte jedynie o szacowny, klasyczny tekst. W środkach scenicznego wyrazu odwołujące się jednak do współczesnej wrażliwości widza, punktując te sprawy, które dzi­siaj wyd

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Wujaszek Kreon

Źródło:

Materiał nadesłany

"Słowo Polskie" nr 147

Autor:

Bogdan Bąk

Data:

23.06.1971

Realizacje repertuarowe