powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Gdańsk. Performans "Prawa ręka lewa" w Oknie

27 marca o godz. 19 w Teatrze w Oknie odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu "De-konstrukcje TwO", którego gościem będzie Janusz Bałdyga.

Zaprezentuje on performans "Prawa ręka lewa", w którym kreuje nową rzeczywistość za pomocą, jak sam to opisuje: "linii granicznej, która stanowi punkt wyjścia budowanego przeze mnie performance - obiektu."

De-konstrukcje TwO to rozmowa o sztuce współczesnej w kontekście konkretnego zjawiska. Ideą De-konstrukcji TwO jest próba stworzenia przestrzeni dla myśli krytycznej w dyskursie nt. performansu w Polsce, a jego prezentacja w ramach cyklu stanowi punkt wyjścia do konstruktywnych rozmów, jest analizą przypadku, z której możliwe będzie wyciągnięcie dalej idących wniosków odnoszących się do całego zjawiska, jakim jest w sztuce współczesnej performans. Konfrontacja artysty, krytyków artystycznych i publiczności stanowi oś całego spotkania i zakłada sprowokowanie dyskusji, której celem jest zrodzenie głębszej refleksji na temat sztuki współczesnej i trudności związanych z jej recepcją.

Janusz Bałdyga (ur. 1954 w Lublinie); w latach 1974-79 studiował w ASP na Wydziale Malarstwa w Warszawie. Dyplom uzyskał w 1979 w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Członek i współzałożyciel grupy artystycznej Pracownia (1976-81), współprowadzący Pracownię w Studenckim Centrum Środowisk Artystycznych Dziekanka (1976-79) w Warszawie. Od 1979 jest członkiem teatru Akademia Ruchu. Obecnie jest pedagogiem w Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu gdzie prowadzi Pracownię Sztuki Performance na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych. Jest autorem rysunków, obiektów, instalacji, performance i działań ulicznych. Brał udział w licznych wystawach, sympozjach i manifestacjach artystycznych w kraju oraz za granicą. Bałdyga posługuje się pojęciem "miejsca znaczone", w których ogromne znaczenie ma wyczucie przestrzeni i jej uwarunkowań oraz dynamika, jaką wnosi w nią obecność człowieka. Ciało artysty staje się również elementem konstrukcyjnym, narzędziem opisania przestrzeni, świadectwem zmagania się z materią (Wychylenia, Uwaga granica). Balansowanie wokół punktu krytycznego i próba uaktywnienia sfery utajnionej nieustannie towarzyszy jego działaniom. Prace performatywne Bałdygi w dużym stopniu nasuwają poczucie wciągania widza w przestrzeń i przebieg rytuału. Ich podtekst społeczny, polityczny czy filozoficzny nie pozostawia wątpliwości co do kraju i tradycji pochodzenia artysty, a zarazem nie zaciera uniwersalnego wymiaru tak bardzo indywidualnych komunikatów.

Ze względu na założenia programowe i rozwojowy charakter spotkań De-konstrukcje TwO zostały przewidziane również, jako kurs, na który studenci, absolwenci kierunków artystycznych oraz słuchacze Akademii 30+ mogą się zapisać wg. następujących zasad:

- wpłacenie wpisowego (12 zł- w postaci zakupionego biletu- przed wydarzeniem),

- wpisanie się na listę uczestników kursu (wpisanie wymaga podania adresu e-mail, imienia i nazwiska oraz okazania legitymacji studenckiej/indeksu Akademii 30+),

- regularne uczęszczanie na spotkania w ramach cyklu De-konstrukcje TwO (planowo przewidujemy 6 spotkań w okresie od stycznia do czerwca br.).

Zdeklarowany uczestnik kursu będzie mógł brać udział w kolejnych spotkaniach w ramach De-konstrukcji TwO bez konieczności płacenia za bilet wstępu, na zasadach pierwszeństwa, a dodatkowo otrzyma od nas drogą mailową:

- szczegółowe informacje dotyczące kolejnego spotkania,

- listę polecanych stron internetowych oraz listę polecanej literatury (źródła, do których warto sięgnąć przed kolejnym spotkaniem celem zgłębienia zagadnienia i lepszego przygotowania się do dyskusji).

Po zakończeniu cyklu osoba, która spełniła wszystkie 3 warunki uczestnictwa otrzyma dyplom Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego zaświadczający o ukończenia kursu w ramach cyklu De-konstrukcje TwO - 'sztuka współczesna: performans'.

***

Prowadzący spotkania:

Hubert Bilewicz, adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego. Skończył muzealnictwo (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu) i historię sztuki (Uniwersytet Warszawski), gdzie obronił doktorat w zakresie problematyki polskiej sztuki użytkowej i dizajnu w 20. wieku. Odbył podyplomowe studia w Ośrodku Badań nad Tradycją Antyczną Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów pedagogiki zdolności i twórczości UMK w Toruniu, gender studies na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz queer studies. Bada środowisko tzw. szkoły sopockiej, której zamierza poświęcić rozprawę habilitacyjną. Zajmują go zwłaszcza rozmaite (artystyczne i pozaartystyczne) uwikłania sztuki. Współpracuje z ogólnopolską inicjatywą środowisk kulturotwórczych na rzecz wolności twórczej i swobodnego dostępu do dóbr kultury Indeks 73. Jest autorem kilkudziesięciu artykułów naukowych, redaktorem książki o architekcie Włodzimierzu Padlewskim oraz współautorem podręcznika sztuki dla gimnazjum. Był współkuratorem trzeciej edycji Festiwalu Sztuk Wizualnych Alternativa w Gdańsku.

Kordian Lewandowski, artysta interdyscyplinarny. Zajmuje się grafiką komputerową, rzeźbą digitalną i analogową, malarstwem oraz rysunkiem digitalnym i analogowym, video - artem, animacją, video - performensem i muzyką. Urodzony w 1983 w Gdańsku. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom z zakresu intermediów i rzeźby obronił w 2008 roku. Tytuł pracy magisterskiej "Estetyka Gier Elektronicznych".

***

Teatr w Oknie

Ul. Długa 50/51

80-831 Gdańsk

Tel. (58)322-04-14

www.teatrwoknie.pl

BILETY: 12/18 zł