powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Lublin. Przeczytają "Kowboja Parówkę"

W ramach cyklu "Poczytaj mi sztukę" i akcji "Dotknij Teatru" 27 marca w Teatrze Andersena czytanie sztuki Mateusza Pakuły i Marcina Pakuły.

W trakcie kolejnego czytania widzowie wezmą udział w krótkim warsztacie teatru lalek ulicznych oraz będą mieli możliwość spotkać się z autorami sztuki. Marcowe spotkanie "Poczytaj mi sztukę" jest propozycją Teatru Andersena w ramach kolejnej edycji programu DOTKNIJ TEATRU, z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru.

***

"KOWBOJ PARÓWKA" / dla widzów od lat 6 /

27 marca 2014 (czwartek) godz. 17.00 (sala górna)

wstęp: 1 zł

Występują: Gabriela Jaskuła, Konrad Biel, Mateusz Kaliński

Reżyseria: Daniel Arbaczewski

Oprawa muzyczna: Człowiek z Maszyną (Bogusław Beniu Byrski)

"KOWBOJ PARÓWKA" ( fragment sztuki)

Dżo miał pewność że ma jedyne samogrające lalki i cieszył się z tego powodu jednak musiał udawać że kontroluje ich ruchy.

Dżo miał taką korzyść ze swoich lalek że same miały pomysły na granie sobą a ich pan w ogóle nie miał pomysłów.

Jednak lalki nie odzywały się wcale a nasz pajacykarz nie znał migowego ani morsa i nie mógł się z nimi dogadać.

Miał z nimi spokój ponieważ nie potrzebowały jeść ani pić.

Ludzie bardzo go lubili i miał sławę na przynajmniej pół Krakowa.

Jednak jego marzeniem było zostać sławnym na przynajmniej pół Polski. Po co?

Właśnie po to żeby przysłali mu Kowboja Parówkę.

Kowboj Parówka to tajemnicza lalka która hipnotyzowała ludzi dzięki czemu posiadający ją typ mógł zostać najbardziej sławnym i lubianym typem na świecie.

Dżo walczył o tą lalkę i myślał że to najbardziej oryginalny sposób na zdobycie władzy. (...)

Mateusz Pakuła (ur. 1983 w Kielcach) - polski dramatopisarz i dramaturg. Mieszka w Krakowie. Ukończył dramaturgię na Wydziale Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie. Finalista I i IV edycji Konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną (Biały Dmuchawiec i Miki mister DJ). Nominowany do nagrody "Gwarancje Kultury" TVP Kultura za najbardziej obiecujący debiut 2010 roku (za zbiór Biały Dmuchawiec. Pięć sztuk teatralnych). Dwukrotny finalista Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (Biały Dmuchawiec i KonradMaszyna). W 2010 roku otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa w dziedzinie literatury. Wydał trzy tomy dramatów - Biały Dmuchawiec. Pięć sztuk teatralnych (2010), Kowboj Parówka i trzy inne sztuki (2012) oraz dyptyk Na końcu łańcucha (2012). Jako dramaturg i autor adaptacji współtworzył spektakle: Dwanaście stacji według poematu Tomasza Różyckiego (Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, reż. Eva Rysová, 2010), Co w trawie piszczy (Wrocławski Teatr Lalek, reż. Radosław Kasiukiewicz, 2009), ''Wroniec'' według Jacka Dukaja (Wrocławski Teatr Lalek, reż. Jan Peszek, 2011), Komedia. Szczęśliwe dni. Ostatnia taśma Krappa według Samuela Becketta (Teatr Kochanowskiego w Opolu, reż. Paweł Świątek, 2011), ''Paw królowej'' według powieści Doroty Masłowskiej (Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, reż. Paweł Świątek, 2012), oraz ''Dżuma'' według Alberta Camusa (Teatr Kochanowskiego w Opolu, reż. Paweł Świątek, 2013).

Marcin Pakuła (ur 1998 w Kielcach) - powieściopisarz, dramatopisarz, poeta, autor piosenek. Pianista, saksofonista, wokalista, kompozytor i rysownik. Zapalony sportowiec. Uczeń Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. L. Różyckiego w Kielcach. W wieku dwunastu lat - we współpracy ze swoim bratem, Mateuszem Pakułą - napisał sztukę Kowboj Parówka

***

POCZYTAJ MI SZTUKĘ cykl spotkań z nową polską dramaturgią skierowaną do dzieci i młodzieży. W trakcie każdego wydarzenia aktorzy Teatru Andersena oraz zaproszeni goście odczytają tekst kolejnej sztuki. W spotkaniach biorą udział autorzy sztuk, którzy w formie warsztatu z widzami przybliżą nam trudności oraz zalety fachu dramaturga. Zapytamy czego oczekuje dzisiejsza młoda widownia, czy język, tematy i forma proponowanych sztuk spełniają ich oczekiwania, czy może jest to kolejna bariera w kontakcie widz-teatr. Nasz cykl kierujemy przede wszystkim do nauczycieli, pedagogów, bibliotekarzy, instruktorów teatralnych czyli tych, którzy razem z nami kreują program wychowania teatralnego młodych widzów.

Prowadzenie cyklu: Daniel Arbaczewski.

Projekt realizowany w ramach otrzymanego na ten cel stypendium z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.