EN

4.01.1999 Wersja do druku

O wyższości mężczyzny nad kobietą

Teatr Wielki w Poznaniu postanowił powitać Nowy Rok bajką. Miał to być zapewne dowód na to, że ze­społy operowe, które przechodzą pod władzę samorządów i w związku z tym nie są pewne swojej przyszłości, mimo wszystko wierzą w zwycięstwo rozumu, sprawiedliwości i prawdy. Bo o tym prze­cież właśnie opowiada "Czarodziejski flet". To ostatnie dzieło sceniczne Wol­fganga Amadeusa Mozarta można, co prawda, traktować też jak wielki traktat, w którym odbijają się filozoficzne prą­dy epoki, ale zawarte w "Czarodziej­skim flecie" idee ubrane zostały w baj­kowy kostium. Ten przede wszystkim dostrzegł reżyser Marek Weiss-Grzesiński i w bajkowej konwencji zrealizował poznański spektakl. Niewiele zatem po­zostało tu z wolnomularskich symboli, konflikt przebiega nie tyle między Ro­zumem i Uczuciem, między Światłem a Ciemnością, ile raczej jest wynikiem walki dwóch płci. Ten wątek wszak tak­że można znaleźć w "Czarodziejskim flecie", skoro

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

O wyższości mężczyzny nad kobietą

Źródło:

Materiał nadesłany

Rzeczpospolita nr 2

Autor:

Jacek Marczyński

Data:

04.01.1999

Realizacje repertuarowe