Najpopularniejsze dzieło Antonia Vivaldiego, "Pory Roku", zainspirowało tancerkę i choreografa Teatru Wielkiego Izadorę Weiss. Nic dziwnego, bo przecież te miniaturowe koncerty skrzypcowe urzekają nie tylko czysto muzycznym pięknem, ale również nieprzerysowaną a sugestywną programowością, podkreśloną jeszcze wpisanymi przez kompozytora w partyturę sonetami (prawdopodobnie Tassa). Sonety te nie zdeterminowały jednak obrazów baletowych, stworzonych przez Izadorę Weiss, symbolicznie jedynie wiążących się z następującymi po sobie porami roku. Nie łączą ich również założenia techniczno-stylistyczne. Za to mogą szokować kontrastami. Np. po delikatniej i wysmakowanej choreografii "Wiosny", która subtelnie opisuje wiosenne budzenie się życia, uczuć, pragnień, następuje "Lato", czyli, brutalna opowieść o zwycięskiej nietolerancji wobec "kochających inaczej"! Po co? Dlaczego? I to na tle zagrody z beczącymi baranami, kt
Tytuł oryginalny
Vivaldi w obrazkach
Źródło:
Materiał nadesłany
Gazeta Poznańska nr 152