Mówi Piotr Salaber

Przeważającą częścią mojej pracy kompozytorskiej jest pisanie muzyki powiązanej z obrazem. Wśród mediów łączących te dwa obszary, teatr - jak sądzę - pozostawia największą swobodę twórczą - opowiada kompozytor.

«Do tego świadome i celowe wypełnianie muzyką przestrzeni, coraz częściej stosowane we współczesnym teatrze, pozwala mi wykorzystać doświadczenia wyniesione z kursów Stockhausenowskich.

Efektem moich wielokrotnych pobytów w Kolonii jest trwająca do dziś współpraca z Markusem Stockhausenem. Możliwość działania z przyjaciółmi to jedna z najwspanialszych stron mego zajęcia. Oprócz Markusa w nagraniach, które prowadzę, pojawia się Katarzyna Duda, Weronika Grozdew, Glass Duo, Adam Klocek, Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, którym kieruje Janusz Stanecki.

Wiele radości sprawia mi przekraczanie barier kulturowych i językowych. W jednym z najważniejszych teatrów rosyjskich - Teatrze Dramatycznym im. Towstonogowa (dawny Teatr im. Gorkiego) w Petersburgu - pracuję m.in. z Andrzejem Bubieniem, naczelnym reżyserem teatru, i Eduardem Koczerginem - wybitnym scenografem.

Moją poprzednią realizacją w tym teatrze, w roku 2011, miałem sposobność poprzedzić wystąpieniem na konferencji naukowej "Mrożek- lekcje polskiego", w którym opisałem związki łączące dramaturgię tekstu ze środkami muzycznymi zastosowanymi w inscenizacji petersburskiej. W Polsce współpracuję m.in. z teatrem Ateneum w Warszawie i Pantomimą Wrocławską; pisałem też muzykę dla Atelier-Theatre w Paryżu, The Popular Theatre w Vancouver, Csokonai Theater w Debreczynie.

Bardzo się cieszę, gdy spektakle z moją muzyką otrzymują nagrody - np. w Szanghaju w 2010 roku nagrodzono przedstawienie 'Córka Króla Smoka', a dwa lata potem - 'Romane Paramisia'. Spektakl Osiem Świateł Chanuki został zaprezentowany na festiwalu "Warszawa Singera" i nagrodzony Grand Prix na "Europafest" w roku 2009.

Od ponad roku w Alei Radiowej Trójki w Warszawie można usiąść na Trójkowej Ławeczce i posłuchać muzyki towarzyszącej radiowym baśniom. Program trzeci wyemitował już osiem powieści ilustrowanych moją muzyką, ostatnio Najnowsze przygody Mikołajka czytane przez Jerzego Stuhra. W przyszłym roku razem z wydawnictwem Znak i Filharmonią Krakowską planujemy koncertową wersję tego wydarzenia.

Działania pedagogiczne skupiają się przede wszystkim na muzyce filmowej, którą wykładam na UJ, i teatralnej - na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie stworzyliśmy nową specjalizację - muzyka w teatrze. Istotą pisania muzyki dla teatru i filmu jest nierozerwalne związanie jej z obrazem; ona powinna wzbogacać go o warstwę metafizyczną. Stąd też bliska jest mi myśl Wsiewołoda Meyerholda, który traktuje spektakl jako partyturę muzyczną. Ideę tę staram się zaszczepić moim studentom.

***

Piotr Salaber (1966) - kompozytor, pianista i dyrygent Dyplom pianistyczny uzyskał w klasie Barbary Muchenberg w PSM II st. w Toruniu (1987). Ukończył Akademię Muzyczną w Bydgoszczy; studiował najpierw na Wydziale Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej, a następnie - Kompozycji i Teorii Muzyki. Doktorat w zakresie sztuk muzycznych, w dyscyplinie dyrygentura, uzyskał w roku 2005; habilitował się w roku 2012. Warsztat kompozytorski doskonalił pod kierunkiem Karlheinza Stockhausena, na kursach mistrzowskich w Kürten k. Kolonii (1998-2002), oraz Elżbiety Sikory i Alaina Savouret (międzynarodowy kurs dla kompozytorów w Gdańsku, 2000). Autor kilkuset piosenek, muzyki do ponad osiemdziesięciu spektakli teatralnych, programów radiowych i telewizyjnych, dwóch filmów fabularnych i seriali telewizyjnych. Dyryguje wszystkimi nagraniami swojej muzyki teatralnej i filmowej. Z powodzeniem łączy działalność artystyczną z naukową i dydaktyczną, prowadząc zajęcia w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu jagiellońskiego.»

e-teatr.pl - wortal teatru polskiego © Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego