powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Kraków. "Otwieranie opery" w Kinie Pauza

"Didaskalia. Gazeta Teatralna" i Fundacja na Rzecz Rozwoju i Promocji Sztuki Współczesnej Pauza zapraszają na "Otwieranie opery. Przegląd współczesnych przedstawień operowych, który odbędzie się w dniach 8.05- 13.05. 2013 w Kinie Pauza.

Ostatniego dnia odbędzie się panel dyskusyjny "Możliwość wejścia. Strategie dramaturgiczne we współczesnej operze", w którym udział wezmą: krytyk operowy Kazimierz Bardzik, dramaturg Nowego Teatru w Warszawie Piotr Gruszczyński oraz reżyserzy: Paweł Passini i Cezary Tomaszewski.

PROGRAM:

08.05, 19.00

"Orfeusz i Eurydyka" Christopha W. Glucka

Teatr Wielki - Opera Narodowa

w koprodukcji ze Słowackim Teatrem Narodowym w Bratysławie, 2009

reż.: Mariusz Treliński

dyr.: Łukasz Borowicz

scen.: Boris Kudlička

dramaturg: Piotr Gruszczyński

spektakl z polskimi napisami

*

09.05, g. 19.00

"Meistersinger" (Śpiewacy Norymberscy) Franka Castorfa

według Ryszarda Wagnera i Ernsta Tollera

Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz

w koprodukcji z Théâtre de la Ville de Luxembourg, Théâtre National de Chaillot w Paryżu oraz Det Kongelige Teater w Kopenhadze, 2006

reż.: Frank Castorf

scen.: Jonathan Meese

dyr.: Stefan Wirth

spektakl w języku niemieckim

*

10.05, g.19.00

"Turandot" Pawła Passiniego

neTTheatre i Grupa Coincidentia 2009

scenariusz, reż., muzyka: Paweł Passini

scen.: Michalina Kostecka

wizualizacje: Maria Porzyc

spektakl w języku polskim

*

11.05,g. 19.00

"RUHE" Josse de Pauwa

muzyka: Franz Schubert i Annelies van Parys

tekst: Armando i Hans Sleutelaar

Muziektheater Transparant

we współpracy z Kunstenfestival des Arts oraz Zeeland Nazomerfestival, 2007

reż.: Josse de Pauw

scen.: Herman Sorgeloos

Collegium Vocale Gent, dyr.: Christophe Siebert

spektakl z polskimi napisami

*

12.05, g. 19.00,

"Wesoła wdówka" Franza Lehára

Brut Wien 2009

reż.: Cezary Tomaszewski

scenariusz: Rosemarie Poiarkov

kostiumy: Pia Wenzel

światło: Bartek Kubiak

*

13.05, g. 19.00

Panel dyskusyjny Możliwość wejścia. Strategie dramaturgiczne we współczesnej operze. Udział wezmą:Kazimierz Bardzik, Piotr Gruszczyński, Paweł Passini oraz Cezary Tomaszewski. Rozmowę poprowadzi Łukasz Grabuś.

Na wszystkie projekcje WSTĘP WOLNY.

Operą nie zajmujemy się zbyt często, a przecież zajmuje ona niebagatelne miejsce w przestrzeni nie tylko artystycznej czy kulturowej, ale także instytucjonalnej, ekonomicznej, politycznej. Jeśli już rozmawiamy o operze, to najczęściej o potrzebie jej modernizacji, dostosowania do współczesnych potrzeb, których opera niejako z definicji nie zaspokaja. Mówimy o niej jak o gatunku zagrożonym wymarciem, który by przetrwać musi się zasadniczo zmienić. Rzadko jednak stawiamy pytania o to, czemu ma służyć pożądana zmiana, o realny cel postulowanych wysiłków, o potencjał właściwy tej formie przedstawień. Z naszych rozmów opera wyłania się jako tajemnicza obietnica uwięziona w kokonie ociężałych konwencji, w skansenie skostniałej instytucji i konserwatywnego środowiska. Obietnica na tyle kusząca, by popychać ku kolejnym próbom wyzwolenia, wyprowadzenia opery ku nowej publiczności i odkrywania dla niej nowych terytoriów. Tak często jednak obietnica okazuje się jedynie pokusą nieukierunkowanej widowiskowości, estetycznego ekscesu i wyolbrzymienia. Tak łatwo kończy się na wtórnej eksploatacji myśli, obrazów i sytuacji wypracowanych gdzie indziej.

Gdyby jednak spróbować porozmawiać o operze nie jak o fantasmagorii, niestworzonej tajemniczej krainie, gdzie wszystko byłoby możliwe, ale jak o realnej formie scenicznej i praktyce estetycznej? O środkach, narzędziach, strategiach właściwych dla tego typu przedstawień. Jakie możliwości otwiera język opery? Dla czego może być on przydatny, właściwy? Ku czemu prowadzi? Co ukrywa? Proponujemy otworzyć refleksję o operze na rozmowę o jej dramaturgii. O strategiach dramaturgicznych, za pomocą których możliwe staje się nadanie kierunku wszechobecnej w operze muzyce, uruchomienie jej energii dla przedstawienia, pokazanie jej. O strategiach, które pozwalają manipulować przyglądającymi się muzyce i słuchającymi przedstawienia na granicy pomiędzy tym co normatywne, a tym, co liminalne. Być może rozmowa ta pozwoli otwierać operę. Przynajmniej zacząć.

Kurator przeglądu: Łukasz Grabuś

Koordynatorki projektu: Anna R. Burzyńska, Aśka Grochulska, Monika Kwaśniewska