Autor "gry w dwóch częściach" pt: "Rabelais" Jean Louis Barrault stawia swym scenariuszem - opartym głównie na pięcioksięgu "Gargantua i Pantagruel" - przed teatrem iście renesansowe zadanie. Proponuje przerzucenie pomostu między wiekiem XVI i XX. Proponuje zbudowanie widowiska w oparciu o różnorodne konwencje, a także rodzaje teatru, a nawet o wspieranie szeregu scen sztuką pantomimiczną i baletową. Renesansowe "nic, co ludzkie nie jest mi obce", uzupełnia na planie czysto artystycznym propozycjami przetworzenia w nową wartość różnorodnych środków i tradycji sztuk widowiskowych. I jeszcze wyjściem poza konwencję, propozycją stopienia w jedno życia i teatru, a przynajmniej zatarcia ostrych granic między sceną i widownią. Część tych postulatów zaakceptował twórca polskiej prapremiery "Rabelais'ego" Bogdan Jerkowić. Na scenie wrocławskiego Teatru Polskiego zrealizował rozbuchane, tętniące życiem widowisko, w którym próbuj
Tytuł oryginalny
Rabelais`go przesłanie do potomnych z...XX wieku
Źródło:
Materiał nadesłany
Kultura nr 28