Warszawa. Przegląd Nowego Teatru "Orientacja: Taniec Afryka"

W Nowym Teatrze zobaczymy przedstawienia taneczne z Demokratycznej Republiki Konga. Rozpoczyna się przegląd "Orientacja: Taniec Afryka".

«Taniec jest coraz bardziej obecny w programie Nowego Teatru. Sekwencje ruchowe możemy zobaczyć w spektaklach Krzysztofa Warlikowskiego, w koncercie Renate Jett, czy wreszcie w przestawieniu posługującym się tylko tańcem i muzyką "Nancy. Wywiad" w wykonaniu Claude'a Bordeille'a i Magdaleny Popławskiej.

Od czwartku Fundacja Nowego i sam teatr zaprezentują w hali przy Madalińskiego przedstawienia taneczne z Afryki. - Chcielibyśmy, by projekt "Orientacje..." odbywał się co roku i za każdym razem pokazywał twórców z innej części świata - mówi Joanna Nuckowska, kuratorka.

Twórcy przedstawień z Demokratycznej Republiki Konga związani są ze Studios Kabako - ośrodkiem artystycznym zajmującym się tańcem współczesnym i teatrem. Każde z zaproszonych przedstawień zawiera w sobie wątki autobiograficzne, łączy elementy tańców tradycyjnych i współczesnego, sięga po cytaty z popkultury. Artyści są bardzo dobrze przyjmowane na całym świecie, występowali m.in. na wiedeńskim festiwalu Impulstanz czy w Awinionie.

- Faustin Linyekula, który otworzy przegląd spektaklem "Le Cargo" zastanawia się czy można robić taniec w kraju, gdzie jest tak wiele złego: toczy się wojna, po niej następuje kryzys, a po nim znowu wojna. Czy jego sztuka ma w tej sytuacji rację bytu? - opowiada Joanna Nuckowska.

Kolejne dwa tytuły przygotowała Ula Sickle, belgijska artystka, która pracowała w Warszawie (opracowała ruch sceniczny do "Benvolio i Rozaliny" w reżyserii Redbada Klijnstry w TR Warszawa) i pokazywała tu także swój taneczny projekt "Viewmaster".

- "Solid Gold" Uli Sickle i Dinozorda - artysty ze studia Kabako, pokazuje historię tańca z ich perspektywy. Zaczyna się od tradycyjnego tańca afrykańskiego, przechodzi przez fokstroty, quickstepy, jazz, dochodzi do układów Michaela Jacksona - wszystko to dzieje się bez muzyki, słyszymy tylko rytm i obserwujemy kroki - na tej podstawie możemy domyślać się co on tańczy, jak taniec rozwijał się na przestrzeni lat. Tytuł odnosi się do amerykańskiego talentshow z lat 70, a także do określenia "złota płyta", do hitu sprzedaży - mówi Joanna Nuckowska.

Belgijska choreografka pracowała także z kongijską tancerką Jolie Ngemi. - Taniec w Demokratycznej Republice Konga jest popularny, jednak kobiety ale rzadko tańczą współczesny, najczęściej tradycyjne formy. Ula postanowiła wymyślić dla Jolie taki taniec, który ona mogłaby uznać za swój. Spektakl pokazuje perspektywę kobiety w Kongo i potencjał, jaki w nich jest - dodaje Joanna Nuckowska.

Przeglądowi towarzyszyć będą warsztaty z pisania recenzji, które poprowadzi Roman Pawłowski, spotkania z twórcami, a także zajęcia z popularnego w Demokratycznej Republice Konga tańca n'dombolo. Będzie także akcent muzyczny: Baloji et L'orchesrte de la Katuba wystąpią w piątek w klubie Powiększenie. Baloji to raper z Konga, który wychowywał się w Brukseli. W piosenkach łączy rap i tradycyjną afrykańską muzykę.

Program: www.nowyteatr.org»

e-teatr.pl - wortal teatru polskiego © Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego