powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Białoruski "Dziadek do orzechów"

19 lipca 2012 roku baletem "Dziadek do orzechów" Piotra Czajkowskiego w choreografii "Narodowego Artysty Białorusi" Vladimira Ivanova, według Vasilia Vajnonena, zakończył się 42 sezon teatralny w popularnym wśród mieszkańców Mińska - Państwowym Akademickim Teatrze Muzycznym Republiki Białoruś , na którym to spektaklu miałem przyjemność być obecnym - pisze Alexandr Azarkevitch.

Wieczór okazał się bardzo interesujący. Jeszcze przed rozpoczęciem widowiska, w foyer Teatru Muzycznego, trio młodych artystów orkiestry (dwa flety i fortepian) przywitało gości pięknymi utworami. Kilkunastominutowy koncert białoruskich muzyków przed rozpoczęciem najsłynniejszego dzieła baletowego wprowadzał w niezwykły nastrój.

Widownia teatru była pełna. Po podniesieniu kurtyny uwagę publiczności przyciągnęła efektowna, przekazująca świąteczny nastrój scenografia autorstwa Lubovi Sidelnikovej, przenosząc widzów nie tylko do realnego dziecięcego świata, ale także do fantastycznej krainy dziecięcych marzeń.

Bohaterką tego wieczoru była Ririko Ito - młodziutka solistka japońskiego pochodzenia, absolwentka Białoruskiego Państwowego Collage'u Choreograficznego w Mińsku, która po raz pierwszy wystąpiła w roli Klary. Dziecięca wrażliwość tancerki, doskonały warsztat techniczny i gra aktorska rokują jej dobrą przyszłość w karierze tanecznej; przede wszystkim ma osobowość i wyrazistość, jednakże według mnie jest trochę za niska; ale takie uwarunkowania genetyczne posiada większość Japonek. W duecie z Arturem Ivanovem, który tego wieczoru zatańczył zaczarowanego Księcia - Dziadka do Orzechów, wyglądała filigranowo i bardzo uroczo.

Dobrze wypadły sceny zbiorowe: sen Klary - bitwa zabawek dowodzonych przez Dziadka do Orzechów z myszami i ich Królem, w postać którego tego wieczoru wcielił się artysta baletu Siergiej Gluch, a także zatańczony przez doskonale przygotowany corps de ballet - Walc Śnieżynek. Moim zdaniem jedynym minusem pierwszego aktu była reżyseria świateł, która nie do końca była udana.

W drugim akcie "Dziadka" artyści zespołu baletowego Teatru Muzycznego wyśmienicie zaprezentowali się w tańcach charakterystycznych; szczególnie Taniec hiszpański w wykonaniu Nadieżdy Dorohovitch i Egene Jackevitcha był bardzo porywający. Wielkimi brawami publiczność nagrodziła także Alesię Bulecę i Igora Vershinina za perfekcyjnie zatańczony Taniec chiński. Zaś solistka Ludmiła Kiselova

w Tańcu wschodnim kusiła widzów swoim pięknym, bardzo elastycznym i rozciągniętym ciałem. Punktem kulminacyjnym było mistrzowsko zatańczone Grand pas de deux, w którym Ito i Ivanov zaprezentowali w pełni swój kunszt techniczny.

Wielkie uznanie należy się kierownikowi muzycznemu i dyrygentowi teatru Olegowi Lesunowi, który doskonale poprowadził orkiestrę i wydobył to, co jest najpiękniejsze

w muzyce Czajkowskiego. Dyrygowanie spektaklem baletowym nie jest łatwym zadaniem, musi być zawsze dobra współpraca dyrygenta z tancerzami, a taką współpracę było widać zwłaszcza w Grand pas de deux. W sumie "Dziadek do Orzechów", w choreografii Vladimira Ivanova, według Vasilia Vajnonena,

w wykonaniu zespołu baletowego Państwowego Akademickiego Teatru Muzycznego Republiki Białoruś to udane przedstawienie.

Mińsk - stolica Republiki Białoruś, to najważniejszy i największy ośrodek na mapie kulturalnej najbliższego wschodniego sąsiada Polski. Prawie dwumilionowe miasto posiada kilkanaście teatrów, a wśród nich dwa zespoły baletowe: balet Narodowego Akademickiego Teatru Wielkiego Opery i Baletu Republiki Białoruś (białoruski: ) oraz balet Państwowego Akademickiego Teatru Muzycznego Republiki Białoruś. Zarówno jeden jak i drugi zespół baletowy ma swoich miłośników. Obydwa mają w swoim repertuarze balety klasyczne i współczesne.

Zespołem baletowym Narodowego Akademickiego Teatru Wielkiego Opery i Baletu Republiki Białoruś od 2009 roku kieruje wybitny białoruski tancerz i choreograf, "Narodowy Artysta Białorusi", Jurij Trojan. W repertuarze zespołu znajduje się cały skarb arcydzieł baletowych, m.in.: "Jezioro łabędzie", "Serenada" do muzyki Piotra Czajkowskiego, "Bajadera" do muzyki Ludwiga A. Minkusa, "Kopciuszek", "Romeo

i Julia" do muzyki Sergiusza Prokofiewa, "Spartakus" Arama Chaczaturiana, "Esmeralda" Cesare Pugni'ego, a także spektakle choreografów młodego pokolenia, m.in. Radu Poklitaru, Natalii Furman, Olega Hodosko.

W zespole baletowym pracuje na etacie prawie 100 tancerzy, a wśród nich 17 mistrzów sceny i 13 solistów. Dzięki takiej ilości tancerzy zespół może równolegle występować na macierzystej scenie w Mińsku i wyjeżdżać na światowe tournée; na przykład we wrześniu 2012 roku białoruski narodowy balet wystąpi w Meksyku, w październiku we Francji, w listopadzie w Hiszpanii, a w grudniu w Niemczech.

Natomiast zespół baletowy Państwowego Akademickiego Teatru Muzycznego Republiki Białoruś liczy obecnie 35 tancerzy. W repertuarze drugiego zespołu baletowego w kraju, oprócz "Dziadka do orzechów" są m.in. balety: "Giselle" Adolphe'a Adama, "Szeherezada" Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, balet w 2 aktach "Mefisto" do muzyki białoruskiego współczesnego kompozytora Włodzimierza Kondrusiewicza, "Carmen" Rodiona Szczedrina i Georges'a Bizeta.

5 września 2012 roku rozpoczyna swój kolejny, 80 sezon artystyczny Narodowy Akademicki Teatr Wielki Opery i Baletu Republiki Białoruś. W Sali Kameralnej im. L. Aleksandrovskiej o godz. 19.30 odbędzie się opera komiczna w I akcie "Rita" Gaetano Donizetti'ego, a 6 września o godz. 19.30 na Małej Scenie odbędzie się premiera współczesnego baletu "Metamorfozy" do muzyki Johanna Sebastiana Bacha, dzieło młodej białorusko-niemieckiej choreografki - Olgi Kostel.

Na wrześniowym afiszu Narodowego Akademickiego Teatru Wielkiego Opery i Baletu Republiki Białoruś znalazło się 26 spektakli z różnorodnego repertuaru operowego

i baletowego, m.in. opery: "Eugeniusz Oniegin" Piotra Czajkowskiego, "Trubadur", "Traviata", "Bal maskowy" Giuseppe Verdiego, "Kniaź Igor" Aleksandra Borodina oraz balety, m.in.: "Romeo i Julia" Sergiusza Prokofiewa, "Śpiąca królewna" Piotra Czajkowskiego, ,,Fontanna Bachczysaraju" Borisa Asafiewa, "Carmina Burana" Carla Orffa, a 30 września o godz. 19.00 na deser - "Don Kichot" Ludwiga A. Minkusa.

Z kolei w niedzielę 16 września 2012 roku o godz. 19.00 widowiskiem muzycznym "Pewnego dnia w Chicago" rozpocznie się nowy, 43 sezon artystyczny Państwowego Akademickiego Teatru Muzycznego Republiki Białoruś. Do końca września miłośnicy mińskiego Muzycznego zobaczą aż 15 różnych pozycji z repertuaru musicalowego, operetkowego i operowego, m.in. 27 września w czwartek przebojowy musical "West Side Story" z muzyką Leonarda Bernsteina. W listopadzie 2012 roku zespół baletowy Teatru Muzycznego zaprasza na pierwszą w nadchodzącym sezonie artystycznym 2012/2013 premierę baletu w 2 aktach pt. "Pod żaglami marzenia - Assol" w choreografii Vladimira Ivanova.

Sądzę, że warto by miłośnicy baletu, opery, operetki oraz musicalu wybrali się we wrześniu do Mińska, gdyż pierwszy miesiąc jesieni zapowiada się bardzo różnorodnie i ciekawie. Polecam, białoruska stolica jest naprawdę piękna.