powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Taniec u stóp Akropolu

Najmocniejszą stroną tegorocznego Konkursu w Atenach był taniec współczesny, szczególny podziw wzbudzały występy uczestników z Korei Południowej, którzy udowodnili, że ten rodzaj tańca scenicznego w ich kraju stoi na bardzo wysokim poziomie i cały czas się rozwija - o The 12th International Classical Ballet and Modern Dance Competition - Hellas i Gali Baletowej w wyk. uczniów The Greek National Opera Ballet School w Atenach pisze Alexandr Azarkevitch.

W pierwszym tygodniu lipca 2012 roku na znanych scenach stolicy Grecji - "THEATRON" Hellenic Cosmos i The Olympia Theater, odbyły się dwa wydarzenia z dziedziny tańca klasycznego i współczesnego. W "THEATRON" Hellenic Cosmos w dniach 3-4 lipca miał miejsce The 12th International Classical Ballet and Modern Dance Competition - Hellas, a 6-7 lipca w The Olympia Theater - Gala Baletowa w wykonaniu młodych tancerzy The Greek National Opera Ballet School.

The International Classical Ballet and Modern Dance Competition - Hellas odbywa się w Atenach od 2001 roku, a pomysłodawczynią i dyrektorką tego znanego, nie tylko w Grecji, przedsięwzięcia jest Katerina Pavlaki - tancerka, choreografka i pedagog, która zajmuje się od lat promowaniem talentów w dziedzinie tańca.

Na tegoroczną edycję do stolicy Grecji przyjechało około 100 tancerzy młodego pokolenia, m.in. z Austrii, Korei Południowej, Bułgarii, Rumunii, Rosji, Włoch, Chin.

Konkurs w Atenach organizowany jest w dwóch kategoriach: taniec klasyczny i taniec współczesny, a w przedsięwzięciu brali udział uczniowie szkół baletowych i zawodowi tancerze. Uczestników tego tanecznego wydarzenia oceniało międzynarodowe jury, w skład którego weszli tancerze i choreografowie, m.in.: z Grecji - Katerina Pavlaki, dyrektorka Konkursu; z Rosji Victor Tikhonov - "Zasłużony Działacz Kultury Federacji Rosyjskiej", były wieloletni dyrektor artystyczny Teatru Bolszoj w Moskwie, dyrektor Centrum im. Galiny Ulanovej, zaś reprezentantem Polski był już po raz drugi Alexandr Azarkevitch - dyrektor Międzynarodowego Konkursu Sztuki Choreograficznej im. Sergiusza Diagilewa. Jury oceniało tancerzy w skali od 50 do 100 punktów.

W kategorii tańca klasycznego uczestników ateńskiego konkursu obowiązywało wykonanie dwóch wariacji lub jednego pas de deux z klasycznego repertuaru baletowego. Przyrównując do zeszłorocznej edycji Konkursu, który miał miejsce w Badminton Theater w Atenach poziom wykonania układów tanecznych z klasycznego repertuaru baletowego był nieco niższy. W tym roku zabrakło uczestników tej miary, co Emil Ikuta, tancerka z Japonii i Vasil Nadezhdin z Rosji - artyści "Rosyjskiego Baletu Wiaczesława Gordiejewa" w Moskwie ("1st Prize in Ballet Repertory Pas de deux"), niezapomniana Nadeżda Antipenko (na zdjęciu), tancerka Estońskiego Baletu Narodowego ("1st Prize in Classical Ballet Repertory"), czy Piergiorgio Regazzo z Fińskiego Baletu Narodowego ("2nd Prize in Ballet Repertory"), którzy występowali w Atenach podczas konkursu w roku 2011.

Niemniej jednak w tegorocznej edycji pojawiły się także "perełki", o których warto napisać. Kamill Ariston Chudoba z Austrii doskonale zaprezentował się m.in. w wariacji Alberta z II aktu baletu "Giselle" do muzyki Adolphe'a Adama. Ten utalentowany austriacki tancerz niewątpliwie ma wielki potencjał i znakomite warunki do tańczenia klasyki, a także jest dobrze wykształcony. Został nagrodzony "1st Prize for Excellence in Ballet Repertory".

Z kolei pełna wdzięku i uroku Aretina Noti, uczennica The Greek National Opera Ballet School, ślicznie i poprawnie zatańczyła wariację Aurory z Grand Pas de deux z III aktu baletu "Śpiąca Królewna" do muzyki Piotra Czajkowskiego - "2nd Prize in Ballet Repertory". Natomiast Alina Popescu z Rumunii ("2nd Prize in Ballet Repertory") w wariacji z baletu "Paquita" do muzyki Ludwiga Minkusa była wyrazista, pewna siebie i muzykalna.

Najmocniejszą stroną tegorocznego Konkursu w Atenach był jednak taniec współczesny, szczególny podziw wzbudzały występy uczestników z Korei Południowej, którzy udowodnili, że ten rodzaj tańca scenicznego w ich kraju stoi na bardzo wysokim poziomie i cały czas się rozwija. Perfekcyjna muzykalność, poczucie przestrzeni, doskonały warsztat taneczny i "zwierzęca" zwiewność to nie wszystkie atuty, które można było wymieniać patrząc na spektakularne prezentacje azjatyckich tancerzy. Lee Jung-In w pełnym humoru autorskim układzie choreograficznym pt. "Mama", do muzyki japońskiego kompozytora Hajime Mizoguchi, zaprezentował nie tylko perfekcyjną technikę taneczną, ale także doskonały warsztat aktorski - "1st Prize for Excellence in Contemporary Dance".

W mojej opinii największym odkryciem w tej kategorii był tancerz Lee Sun-see. Występ tego koreańskiego młodego artysty w układzie "Sad case", w choreografii Cha Jinhyuka, do muzyki Camille'a Saint-Saens'a był bardzo profesjonalny i dojrzały. Lee Sun-see posiada doskonałe linie ciała, bardziej pasujące do tańczenia klasyki, jednakże niczym prawdziwy kameleon zmieniał swoje oblicze w trakcie układu konkursowego od delikatnego, wrażliwego tancerza, do prawdziwego wojownika. Efektem było przyznanie mu "1st Prize in Contemporary Dance".

Uczestnicy ateńskiego Konkursu przygotowywali się do tej szlachetnej tanecznej rywalizacji przez długie tygodnie ciężkiej pracy, aby móc nie tylko zaprezentować się przed międzynarodowym jury, ale również przed swoimi kolegami z różnych zakątków świata. Towarzysząca wydarzeniu pozytywna atmosfera (widać to było podczas prób i prezentacji scenicznych) wzmacniała poczucie, że międzynarodowe spotkanie konkursowe inspiruje młodych artystów w kierunku doskonalenia własnych umiejętności tanecznych i służy przede wszystkim wymianie doświadczeń, co z pewnością zaowocuje dla niektórych w przyszłości.

6 lipca o godzinie 20.00 w ateńskim The Olympia Theater miłośnikom baletu i tańca współczesnego wielką ucztę przygotowała także The Greek National Opera Ballet School, która co roku organizuje wielką Galę Baletową z udziałem swoich podopiecznych.

W dwuczęściowej gali zaprezentowano 17 choreografii: od pas de deux, pas de trois i pas de quatre z klasycznego repertuaru po fragmenty dzieł wybitnych choreografów przełomu XX i XXI wieku oraz twórców młodego pokolenia. Opiekę artystyczną nad koncertem objął Yiannis Dontsakis - dyrektor wyżej wymienionej szkoły baletowej.

W pierwszej części wieczoru przedstawionych zostało 6 choreografii, począwszy od neoklasycznego układu pt. "I'm going...enface" do barokowej muzyki Arcangelo Corellego w wykonaniu 17 dziewcząt, w nieco monotonnej, moim zdaniem, choreografii Fotisa Diamantopoulosa, a skończywszy na "UpdatEtude" do muzyki Thoma Willemsa, w interesującej choreografii Yiannisa Dontsakisa, wzorowanej na znanym dziele Williama Forsythe'a - "In the Middle, Somewhat Elevated". Układ poprawnie zatańczyło 16 dziewcząt i 8 chłopców, doskonale zaprezentowała się w dość technicznym popisie solowym charyzmatyczna Myrto Schoinoplokaki.

Zwrócił moją uwagę także ładnie wytańczony przez Valię Spiridonos, Marinę Kourti, Steliosa Katopodisa i George'a Pelagiasa pas de quatre z baletu "Sylwia" do muzyki Léo Delibesa w choreografii Y. Dontsakisa według George'a Balanchine'a. Niesamowitymi walorami charakteryzował się S. Katopodis - smukły tułów, wspaniałe arabeski, imponujące wygięcie i duży skok - prawdziwy danseur noble. G. Pelagias, który zaprezentował, podobnie jak i jego kolega, świetne umiejętności techniczne, wyróżniał się także dobrym partnerowaniem. Technicznie poprawnie i zgrabnie zatańczyły także solistki - V. Spiridonos i M. Kourti.

W drugiej części Gali ateńska publiczność obejrzała następnych 11 układów choreograficznych, a wśród nich m.in. fragmenty z baletów Jiříego Kyliána - "Falling Angels" do muzyki Steve Reicha i "Sarabande". W pierwszej choreografii zatańczyło osiem dziewcząt, a w drugiej czterech chłopców. Było to z pewnością artystyczne wyzwanie dla młodych tancerzy, którzy jednak dobrze poradzili sobie z trudną choreografią Kyliána; momentami tylko brakowało synchronu.

Trzy pary tańczących efektownie zaprezentowały się także w pięknym dziele hiszpańskiego choreografa Nacho Duato pt. "Violoncello" do muzyki Johanna Sebastiana Bacha. Przygotowaniem młodzieży do występu w choreografiach Kyliána i Duato zajęła się nauczycielka tańca współczesnego Erifyli Dafermou.

Trwająca ponad dwie i pół godziny Gala Baletowa zakończyła się ognistym "Sevillanas flamenco" do muzyki El Potito w wykonaniu ponad dwudziestu tancerzy, przygotowanych przez Dimitrę Svigkou. Pełna energii muzyka, porywający taniec, wybijających rytm kastanietów sprawiły, że gorąca ateńska publiczność nagrodziła młody grecki balet wielkimi owacjami.

Nie ukrywam, że energia która panowała na scenie i widowni w The Olympia Theater podczas występów zachęciła mnie do obejrzenia jeszcze raz tego koncertu 7 lipca, czego także nie żałowałem.