powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Gala Baletowa Staatliche Ballettschule Berlin

W wypełnionej po brzegi widowni Komischen Oper Berlin 5 czerwca 2012 roku odbyła się uroczysta Gala Baletowa uczniów Staatliche Ballettschule Berlin - relacja Alexandra Azarkevitcha.

Gala składała się z czterech choreografii zaprezentowanych w trzech częściach.

W pierwszej części dwuipółgodzinnego wieczoru uroczyście i zgrabnie został zatańczony przez uczniów II i III klasy "Dziecięcy Mazurek" ("Kindermazurka") według choreografii Mariusa Petipy do muzyki Michaiła Glinki. Następnie, w wykonaniu uczennic klas od V do IX oraz tegorocznego dyplomanta Christophera Carducka ze Staatliche Ballettschule Berlin, zaprezentowano słynną "Chopinianę" według choreografii reformatora baletu XX wieku - Michaiła Fokina do muzyki Fryderyka Chopina w instrumentacji Aleksandra Głazunowa. W efektownie zatańczonym, ponad stuletnim, wybitnym dziele rosyjskiego choreografa szczególną uwagę zwracało znakomite przygotowanie solistek: Julii Schalitz, Alisy Bartels i Lisy Breuker (zeszłoroczna absolwentka Staatliche Ballettschule Berlin, obecnie tancerka Staatsballet Berlin), a także solisty - Christophera Carducka. W baletowej transpozycji muzyki Chopina widać było dopracowanie każdego szczegółu - nie tylko u wymienionych wykonawców ale, także u demi-solistek i corps de ballet. Doskonałe przygotowanie adeptów to zasługa nauczycieli berlińskiej "baletówki" - Marty Diminich-Beulcke, Heike Keller, Harry'ego Müllera, Prof. Henry'ego Willa. Nauczyciele profesjonalnie zajęli się przekazem choreograficznym baletu Fokina.

W drugiej części wieczoru dziewięciu chłopców z klas od V do IX zatańczyło "Troy Game" (na zdjęciu) - jeden z najsłynniejszych baletów choreografa Roberta Northa (premiera w London Contemporary Dance Theatre w 1974 roku) do muzyki Boba Downesa i brazylijskiej batucady. Młodzi tancerze w tej humorystycznej parodii męskości wiernie oddali ideę dzieła Northa. Świetnie poradzili sobie z elementami gry aktorskiej, elementami akrobatycznymi, a także elementami sztuk walki aikido i capoeiry, na których to, oprócz tańca klasycznego i współczesnego, zbudował choreografię Robert North. Widownia nagrodziła występ wielkimi owacjami.

Doskonałym uwieńczeniem Gali był balet "Przyszłość zaczyna się teraz" ("Die Zukunft beginnt jetzt") zaprezentowany w trzeciej części wieczoru. Dzieło do słynnego "Boléra" Maurice'a Ravela w inscenizacji Gregora Seyfferta i choreografii Larisy Dobrozhan zostało wykonane przez uczniów z klas od I do IX. Przemyślana reżyseria świateł, efektowne kolorowe trykoty i tuniki, w połączeniu z bardzo skromnymi elementami scenografii, pozwoliły widzom poznać w ciągu kilkunastu minut Ravelowskiego "Boléra" długą drogę edukacji adeptów tańca w szkole baletowej.

W utrzymanym na początku utworu jednostajnym, ale pełnym napięcia rytmie, podanym na werblu, prezentują się najmłodsze klasy. Wraz z stopniowo narastającą dynamiką tak zwanego "crescendo na orkiestrę" zmieniają się także sceny taneczne z coraz bardziej zaawansowanymi technicznie układami wykonywane przez uczniów wyższych klas. Duże wrażenie zrobił Grand Finał zatańczony wspólnie przez uczniów wszystkich klas Staatliche Ballettschule Berlin.

Dyrektorem Staatliche Ballettschule Berlin od 2007 roku jest Prof. Dr. Ralf Stabel - historyk tańca i publicysta, a dyrektorem ds. artystycznych od 2002 roku jest Prof. Gregor Seyffert - słynny tancerz i choreograf, laureat wielu światowych konkursów baletowych, wyróżniony Prix Benois de la Danse - UNESCO w Moskwie dla najlepszego tancerza 1997 roku. Wicedyrektorem ds. artystycznych jest znany tancerz i choreograf pochodzący z Polski, Marek Różycki. Szkoła położona przy Erich-Weinert-Straße, posiada zmodernizowany budynek z nowoczesną, ciekawą pod względem architektonicznym dobudową, z przestrzennymi salami baletowymi oraz z perfekcyjnym nagłośnieniem. Modernizacja budynku trwała od 2008 roku, a jej koszt wyniósł ponad 23 miliony euro. Komfortowe warunki stworzone dla rozwoju edukacji ogólnej oraz artystycznej dzieci i młodzieży, sprawiają wrażenie enklawy tanecznej, z której Niemcy mogą być dumni. Na przylegającym do szkoły terenie trwają już finałowe prace wykończeniowe. Wkrótce będzie otwarty komfortowy internat, w którym zamieszkają "uczniowie Terpsychory".

Szkoła posiada przestronną salę teatralną oraz bibliotekę z pokaźnym księgozbiorem, w której zgromadzone są cenne książki o tematyce tanecznej, a także nagrania audio i video.

Na uwagę zasługuje również system edukacji berlińskiej szkoły baletowej. Cykl kształcenia trwa, tak samo jak w Polsce - 9 lat i kończy się egzaminem dyplomowym i maturalnym. Jednakże uczniowie mogą przez trzy ostatnie lata nauki w ogólnokształcącej szkole baletowej uczęszczać równolegle na studia I stopnia (Bachelor of Arts) o specjalności: taniec sceniczny na kierunku Taniec

w renomowanej Hochschule für Schauspielkunst "Ernst Busch" w Berlinie. Zainicjowana w roku 2006 współpraca między dwiema szkołami, Staatliche Ballettschule Berlin i Hochschule für Schauspielkunst "Ernst Busch" pozwala na równolegle otrzymanie dwóch dyplomów - ukończenia średniej i wyższej szkoły artystycznej. Z racji specyfiki zawodu tancerza, który największe osiągnięcia może mieć w młodym wieku i powinien po ukończeniu ogólnokształcącej szkoły baletowej pracować w teatrze, jest to dobre rozwiązanie - bo życie zawodowe tancerza jest krótkie.

W ubiegłym roku Staatliche Ballettschule Berlin obchodziła swój jubileusz 60-lecia. Przez ponad pół wieku mury berlińskiej szkoły opuściło grono wybitnych tancerzy niemieckich, znanych również poza granicami kraju, m.in.: Bernd Dreyer, Monika Lubitz, Oliver Matz, Steffi Scherzer, Gregor Seyffert, Angela Reinhardt, Jutta Deutschland, Mario Pericone, Beate Vollack, Bettina Thiel, Beatrice Knop, Marian Walter, Katja Wünsche, Anja Behrend.

Obecnie w Staatliche Ballettschule Berlin uczy się 190 uczniów (134 dziewczęta i 56 chłopców) z blisko 20 państw. Około 85% absolwentów znajduję pracę w różnych renomowanych zespołach baletowych i teatrach tańca na całym świecie, co świadczy o wysokim poziomie edukacji w berlińskiej szkole.