EN

19.02.1981 Wersja do druku

Po której stronie manekiny?

W twórczości Bruno Jasieńskiego elementy fantastyki, umiłowanie do stwarzania sytuacji niezwykłych, ciążących ku karykaturze, czy wręcz grotesce, znajdują swe odbicie również w "Balu manekinów". W metaforycznym przeciwstawieniu świata martwych manekinów manekinom ludzkim, dramaturg polemizuje z socjaldemokratyzmem, dokonuje politycznej krytyki burżuazji i reformistów. W tym świecie bowiem, do którego tak tęskniły manekiny króluje fałsz i obłuda. Życiem politycznym i gospodarczym rządzi przekupstwo. Nawet strajki są przez burżuazję sterowane. Klasa robotnicza jest narzędziem w rękach przywódców swych partii. Wytworni panowie załatwiają interesy przy pomocy wdzięków swych córek, żon, kochanek. Damy, niezależnie od wieku, to w rzeczywistości kurtyzany o nieskazitelnych manierach, sprzedające się temu, kto zaproponuje wyższą cenę. Honor jest tu pustym słowem, używanym dla zachowania pozorów, za którymi kryje się moralna degrengolada. Ak

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Po której stronie manekiny?

Źródło:

Materiał nadesłany

Ilustrowany Kurier Polski nr 35

Autor:

Anita Nowak

Data:

19.02.1981

Realizacje repertuarowe