EN

16.06.1960 Wersja do druku

Baśń - moralitet Brechta

Kaukaskie kredowe koło, reżyserowane przez Irenę Babel w Teatrze Powszechnym, jest w pewnym stopniu wznowieniem. Inscenizacja warta była powrotu na scenę. Kształt, jaki nadała sztuce Brechta Irena Babel, cechuje czystość i jednolitość wyrazu. Oba bieguny sztuki: wojna okrutna i wojna groteskowa, wojna patetyczna i wojna niosąca głód, krwawe dzieje kraju i trudna dola dzielnej dziewczyny zostały utrzymane w jednolitym tonie legendy. Silna stylizacja całości ten ton wydobywa: stwarza ona baśniowy dystans i pozwala na moralitetowe uproszczenia. Scenografia Krzysztofa Pankiewicza realizuje te intencje inscenizacyjne: kostiumy postaci utrzymane w kolorach złota, srebra, ostrej zieleni, szafiru etc, uproszczone rysy stylizacji bizantyjsko-orientalnej w świecie panujących, wydobycie "chłopa w ogóle", nie tylko chłopa gruzińskiego, w scenach na wsi - tworzą obraz ludowo jednoznaczny i baśniowo feeryczny. Podobnie uproszczona w kierunku jak najdalej idącej charak

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Baśń - moralitet Brechta

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatr nr 12

Autor:

mp.

Data:

16.06.1960

Realizacje repertuarowe