powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Kraków. Opera Krakowska na festiwalu w Szeged i w Arte TV

W dniu 10 października br. Opera Krakowska wystąpiła ze spektaklem "Der Kaiser von Atlantis" ("Cesarz Atlantydy") Victora Ullmanna podczas Międzynarodowego Konkursu i Festiwalu Operowego w Szeged (Węgry).

Spektakl był transmitowany bezpośrednio przez telewizję Arte1 na stronie internetowej http://liveweb.arte.tv/fr/video/L_empereur_de_l_Atlantis_au_concours_Armel_Opera/ .

Za pośrednictwem tej strony internetowej Widzowie mogą oddawać swój głos na wybraną operę.

Festiwal w Szeged jest organizowany od pięciu lat i co roku do udziału w nim jest zapraszanych pięć zespołów całego świata. Dotychczas z teatrów polskich gościły na nim tylko Opera Bałtycka, a w tym roku Opera Krakowska, która o tytuł najlepszej inscenizacji festiwalu będzie konkurować z zespołami operowymi z Szeged (Węgry), Bienne (Szwajcaria), Pilzna (Czechy) i Nowego Jorku (Centrum Opery Współczesnej). Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi podczas gali w dniu

15 października transmitowanej przez telewizje ARTE i DUNA 2.

Główne role w spektaklu odgrywają soliści wybrani w dwóch turach konkursu międzynarodowego. Pierwsza tura konkursu odbywała się w Budapeszcie, Los Angeles, Nowym Jorku i Paryżu. Do drugiej tury konkursu wybrano trzydziestu solistów, którzy prezentowali się

w Szeged. Zwycięzcami w zmaganiach o role w "Cesarzu Atlantydy" zostali Wasyl Slipak - bas

z Ukrainy oraz Sasha Petrovic - tenor z Serbii. Wraz z nimi w spektaklu "Der Kaiser von Atlantis" wystąpili Katarzyna Oleś-Blacha, Anna Lubańskia, Vasyl Grokholskyi, Witold Żołądkiewicz

i Piotr Miciński. Orkiestrę Opery Krakowskiej poprowadził Tomasz Tokarczyk.

Opera "Der Kaiser von Atlantis" została napisana przez Viktora Ullmanna, czeskiego kompozytora pochodzenia żydowskiego pod koniec 1943 r. w obozie w Terezinie. Partytura ocalała, mimo że Ullmann, jak i autor libretta Petr Kien, zginęli w Auschwitz.

Utwór stanowi alegorię hitleryzmu, pozbawioną jednak dydaktycznej nachalności. Więcej

tu groteski, nawiązań do comedia dell'arte, niż znaczeniowej doraźności. Twórcy inscenizacji Beata Redo-Dobber (inscenizacja i reżyseria), Tomasz Tokarczyk (kierownictwo muzyczne) i Marek Braun (scenografia i kostiumy) odeszli od historycznych uwarunkowań utworu, podkreślają filozoficzny charakter przypowieści i jej uniwersale wartości.