EN

20.08.1978 Wersja do druku

Godziny przestrogi

Wiadomo, że Mickiewicz chciał uczynić z Dziadów "jedyne swoje dzieło warte czytania", że w czasach zaborów konspiracyjnie czytano przemycane do kraju tomiki III Części, że pielgrzymowano do Krakowa na pierwszą inscenizację Dziadów w reżyserii Wyspiańskiego, że przedstawienie w Teatrze Polskim w roku 1934 uważa się za szczytowe osiągnięcie Leona Schillera z Andrzejem Pronaszką i teatru polskiego w dwudziestoleciu, że - jak pisali Julian Przyboś i Mieczysław Jastrun - Dziady były wyjątkowym dziełem, które w czasie okupacji i II wojny światowej można było czytać bez poczucia, iż literatura kłamie rzeczywistości. Można znaleźć znacznie więcej dowodów na to, jaką rolę w kształtowaniu postawy romantycznej w I połowie XIX wieku odegrały Dziady, jakie jest ich stanowisko w literaturze polskiej i - co ważniejsze - jakie miejsce, jako dzieło o prześladowaniach i poświęceniu narodu, zajęły w kształtowaniu się politycznej świadomości Polak�

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Godziny przestrogi

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatr nr 17

Autor:

Bożena Frankowska

Data:

20.08.1978

Realizacje repertuarowe