EN

1.07.1975 Wersja do druku

Znakami "Dantego" Szajny

Brama do nieba Przed wejściem na salę kompozycja figuralna, "rzeźbiona" żywymi ciałami aktorów. Na obu ramionach rozstawionej drabiny symetrycznie usytuowane postaci: Charon i Cerber. U podnóża drabiny, między jej ramionami, brunatna kula o porowatej fakturze. Charon jest nagi. Aktor ma ciało pokryte sinobłękitną farbą; to go odrealnia, czyni zeń istotę pozaziemską i jednocześnie rzeźbiarsko posągową. Jego atrybutem jest kołatka. Cerber siedzi uśpiony po przeciwnej stronie drabiny, u nóg Charona. Pierś ma nagą. Charakteryzacja ukazuje liczne blizny i szramy. Na nogach kudłate portki. W przeciwieństwie do nagiej czaszki Charona, Gerber ma łeb kudłaty. Obie postaci bliższe są tradycji ikonografii średniowiecznej, przedstawiającej diabły i demony, niż wyobrażeniom antycznym, według których Charon, to brzydki i gburowaty dziad, zaś Cerber, to potworne psisko o trzech paszczach. Kompozycja grupy ujawnia wzajemne relacje obu postaci. Charon: wyprost

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Znakami "Dantego" Szajny

Źródło:

Materiał nadesłany

Dialog nr 7

Autor:

Zofia Watrak

Data:

01.07.1975

Realizacje repertuarowe