EN

29.09.1974 Wersja do druku

Ulisses i Dante

Kiedy w latach dwudziestych Tadeusz Zieliński opublikował studium "Homer - Wergiliusz - Dante", nie znał jeszcze powieści, która świeżo ukazała się nakładem paryskiej księgarni Sylwii Beach. Któż bardziej niż wielki tropiciel śladów, jakie antyk odciska wciąż na współczesności, byłby powołany do zamknięcia cyklu wielkich nazwiskiem Joyce'a? Studium swoje poświęcił Zieliński motywowi zaziemskiej wędrówki, który - epizodyczny u Homera i Wergiliusza - stał się głównym tematem Dantego. Ale "Odyseja" cała jest wędrówką, metaforą ludzkiego losu, któremu kres wyznacza przeznaczenie, jest wędrówką ku śmierci. Widmowy Homerycki Hades naszkicowany jest mglisto na tle wyrazistych barw świata ziemskiej żeglugi Odysa; Dante maluje swoje podziemne i nadsferyczne krainy z miniatorską pedanterią, a przepaściste wąwozy i skaliste urwiska często przypominają znajome toskańskie pejzaże. W piekle i czyśćcu Dantejskim pełno też postaci bliskich i

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Ulisses i Dante

Źródło:

Materiał nadesłany

Życie Literackie nr 39

Autor:

Elżbieta Morawiec

Data:

29.09.1974

Realizacje repertuarowe