powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Nowy Jork. Martyna Peszko debiutuje na amerykańskiej scenie

Teatr Marilyn Monroe i Instytut Filmowy Lee Strasberga w Nowym Jorku zapraszają na spektakl z udziałem Martyny Peszko i Adama Bakri w reżyserii Loli Cohen. Uroczysta premiera "Snowangel" dwuosobowej sztuki Lewisa Johna Carlino, odbędzie się w dniach 18 i 19 marca 2011 roku.

To niezwykła rzadkość zobaczyć polską aktorkę na nowojorskiej scenie. Jest to samo w sobie sukcesem, ale i szansą przebicia się na tym najbardziej wymagającym i konkurencyjnym aktorskim rynku.

Martyna Peszko "posiada niezwykły talent aktorski, jest nieustraszona w swoim podejściu do tego zawodu. Podczas mojej kariery pracowałam z tysiącem aktorów i mogę szczerze powiedzieć, że Martyna jest jedną z tych wyjątkowych aktorek, które mają COŚ, co niektórzy nazywają "charyzmą" na scenie. W swoją pracę wnosi intelektualną dojrzałość i buduje osobowość granej przez siebie postaci z wielką wyrazistością" - tak swoją decyzję powierzenia głównej roli uzasadniała Lola Cohen - uznana reżyserka, uczennica Lee Strasberga i wykładowca "Metody" Instytutu Filmowego i Uniwersytetu w Nowym Jorku.

Martyna Peszko ukończyła PWST w Krakowie. Doskonaliła swój warsztat we Francji w Konserwatorium Dramatu w Paryżu i w Międzynarodowej Szkole Teatralnej Jacqua Lecoqa oraz na licznych warsztatach w Polsce i zagranicą. 3-miesięczny kurs "Metody" w The Lee Strasberg Theatre and Film Institute w Nowym Jorku w lecie 2010 roku zaowocował zaproszeniem aktorki na staż i do współpracy przy przedstawieniu "Snowangel".

"METODA" to specjalne podejście do aktorstwa oparte na ćwiczeniach relaksacyjnych z zakresu pamięci emocjonalnej i zmysłowej. Szkoli wyobraźnię, zmysły i emocje aktora tak, by mógł on wytworzyć - nie zaś naśladować - logiczne, wiarygodne i prawdziwe zachowanie granej postaci. Kładzie nacisk na internalizowanie, a nie eksternalizowanie doświadczeń i odczuć. Uczy aktorów, by wykorzystali swe własne doświadczenia, uczucia, emocje i prawdy, i tworzyli z nich jedność z wewnętrznym życiem psychologicznym granych postaci. Wywodzi się z systemu Konstantego Stanisławskiego. Technika Lee Strasberga jest bardzo uznana na Świecie, ale nie jest w Polsce wykładana i metodycznie praktykowana.

Martyna Peszko przez recenzentów była wielokrotnie wymieniana w gronie najbardziej utalentowanych aktorek swojego pokolenia. Jeszcze w czasie studiów rozpoczęła pracę w teatrach Warszawy i Krakowa. Za swój dyplom "Po deszczu" w reż. Jana Peszka została nagrodzona na festiwalu szkół teatralnych w Łodzi w 2003 r. Od 2004 r. jest związana z Laboratorium Dramatu Tadeusza Słobodzianka, gdzie zagrała wiele niezapomnianych ról min. w "Urojeniach" w reż. Krzysztofa Rekowskiego, czy "Gardenii" w reż. Aldony Figury. W filmie fabularnym zadebiutowała jedną z głównych ról u Jerzego Stuhra w "Pogodzie na jutro". Można ją było zobaczyć w przejmujących kreacjach w filmach "Rozdroże Cafe" Leszka Wosiewicza i "Popiełuszko. Wolność jest w nas" Rafała Wieczyńskiego.