EN

1.01.1954 Wersja do druku

Pieśń o honorze i miłości

Klasyczny teatr francuski zdo­był sobie światową stawę dwo­ma nurtami barokowej XVII-wiecznej dramaturgii: dworsko-mieszczańskim, realistycznym teatrem Moliera i dworsko-feudalnym, umownym teatrem Corneille'a i Racine'a. W okresie gdy świat feudalny wykazywał już znamiona rozkładu i zaczął się wyraźnie chylić do upadku - rycerski i hieratyczny teatr tych dwóch wielkich przedstawi­cieli klasycyzmu był wyrazem obrony i apologii dawnego po­rządku, był zarazem wielkim piewcą chwały, która ginęła już w życiu, by ożyć w patetycznej pieśni. Teatr Moliera rozwijał się w cieniu klasycznej tragedii, tolerowany jak wesołek przy uwieńczonym wieszczu. Ludwik XIV bardzo się zdziwił, gdy mu powiedziano o wielkości "tapicera J. K. Mości" ale z ca­łym szacunkiem odnosił się do mistrzowsko władających pió­rem autorów "Fedry" i "Cy­da" i dobrze wiedział, że to wielcy pisarze, chluba wieku i stylu kulturalnego Ludwików. To nic, że przyszłość miała

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Pieśń o honorze i miłości

Źródło:

Materiał nadesłany

Trybuna Ludu

Autor:

Jaszcz

Data:

01.01.1954

Realizacje repertuarowe