EN

1.04.2008 Wersja do druku

Plusy i minusy

"Elektra - twarze" według Hugo von Hofmannstahla ("Elektra"), oraz Marguerite Yourcenar ("Twarze zza masek"), spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego specjalizacji wokalno-estradowej, reżyseria: Krzysztof Globisz. Teatr PWST w Krakowie, Scena Teatru Ludowego przy Starowiślnej. Pisze Agnieszka Marszałek w Didaskaliach-Gazecie Teatralnej.

PLUSY 1. Interesujące zestawienie tekstów: bazę pierwszej części spektaklu stanowi dramat Hoffmannstahla - modernistyczny w formie, ale klasycznie wystylizowany. W drugiej części, gdy ostentacyjnie dokonuje się "rozbicie" hieratycznej wizji mitu, pojawia się tekst dramatu Marguerite Yourcenar - prozatorski, co sprzyja zróżnicowaniu rytmiki i tempa rozgrywania poszczególnych scen. Silne zamknięcie kompozycyjne tworzy fragment chóru z tragedii Eurypidesa, który każe nam wrócić do myślenia o archetypowym charakterze opowieści, o powtarzalności pierwotnej mitycznej struktury w najrozmaitszych wariantach. 2. Znakomite wyczucie muzyczności - osiągane nie tylko poprzez wydobywanie melodii tekstu, lecz przede wszystkim poprzez stworzenie bogatej sfery dźwiękowej (olbrzymie, wsparte o podłogę aulosy o głębokich, chropawych tonach, perkusja, którą stanowią rozmaite przedmioty, uderzane przez aktorów, mechaniczne, nakręcane pozytywki-zabawki, ilustrujące p

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Plusy i minusy

Źródło:

Materiał nadesłany

Didaskalia-Gazeta Teatralna nr 84

Autor:

Agnieszka Marszałek

Data:

01.04.2008

Realizacje repertuarowe