EN

3.01.1994 Wersja do druku

Pastorałki uwspółcześnione

Adam Hanuszkiewiczod kilku lat na sylwestrowe wieczory przygotowuje premiery. Tym razem w Te­atrze Nowym stary rok po­żegnano przedstawieniem "Pastorałka. Kwili w stajni Bóg".

Pastorałka Hanuszkiewicza ma tradycyjny schemat. Anioł zwiastuje Maryi narodziny sy­na, Maryja z Józefem szukają w Betlejem noclegu, gdzie od­będzie się poród. Piastunki-anioły myją dziecko zaraz po narodzeniu. Do stajenki przy­bywają pastuszkowie i Trzej Królowie. Reżyser połączył staropolskie teksty pastorałek z poezją współczesna, wierszami Małgo­rzaty {#au#44669}Hillar{/#} i Edwarda {#au#1007}Stachury{/#}. Zabieg mógłby być ciekawy, gdy­by nie pomysł na jego wykona­nie. Anioły śpiewają poezję współczesną z mikrofonem w ręku, rytmicznie się kołysząc. Ich wzmocniony melodyjny głos burzy konwencję pastorałki, brzmi fałszywie. Jedyną prawdziwą postacią w tym przedstawieniu jest Maryja (gra ją Edyta {#os#264}Jungowska{/#}), jest dziecinna, nieporadna. Cieszy się, za chwilę zaczyna płakać, zakry­wa usta rękę, zaciska mocno pal­ce. Jej głos drży, jest zachrypnię­ty. W rytm piosenki "Święta zie­mia" - przeboju spektaklu (wyk

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza nr 1

Autor:

Dorota Wyżyńska

Data:

03.01.1994

Realizacje repertuarowe