EN

20.11.1980 Wersja do druku

"Paria" Moniuszki w stołecznym Teatrze Wielkim

WŚRÓD oper Stanisława Moniuszki "Paria" nigdy nie cieszyła się taką popularnością, jak "Halka" czy "Straszny dwór". Fakt ten jest nawet w pewnym stopniu usprawiedliwiony, ponieważ opera, a właściwie dramat muzyczny "Paria" należy do dzieł naszego kompozytora - nieco słabszych. Ale o tym później. Libretto napisane przez Jana Chęcińskiego oparte na dramacie Delavigne'a skonstruowane zostało w ten sposób, aby wątki dramatyczne akcji były wyraziste i czytelne. Oto młody parias indyjski ukrywając swoje niskie pochodzenie zostaje wodzem/wykazuje się znakomitą znajomością strategii i ocala ojczyznę od niebezpieczeństwa. Poznaje córkę arcybiskupa Nealę w której zakochuje się ze wzajemnością. Neala nie lubi pariasów, ale dla Idamora czyni wyjątek. Szczęście pary przerywa pojawienie się żebraka, ojca Idamora, które staje się zaczątkiem tragedii. Gdy para oblubieńców ma stanąć na ślubnym kobiercu okazuje się, że Idamor jest pariasem. Sprawy s

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

"Paria" Moniuszki w stołecznym Teatrze Wielkim

Źródło:

Materiał nadesłany

Słowo Powszechne nr 252

Autor:

Stanisław Dybowski

Data:

20.11.1980

Realizacje repertuarowe