O "Karmanioli" Moniuszki w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu głośno w całej Polsce. Maciej Wojtyszko, dyrektor Teatru Powszechnego w Warszawie, zaprosił już młodego reżysera opolskiego spektaklu do powtórzenia go w stolicy w najbliższym sezonie. Rozgłosu przedstawieniu przydały w równym stopniu walory artystyczne, co i koniunktura polityczna. W sytuacji, gdy wiosną przez polskie teatry szła rewolucja wymiatająca dawnych dyrektorów, "Karmaniola" stała się sceniczną i kpiarską trawestacją wydarzeń, jakie miały miejsce również w opolskim teatrze. Bo choć "Karmaniola" to francuska pieśń rewolucyjna, w tym przypadku jej tytuł, autorka nowego libretta Joanna Kulmowa, wykorzystała dla "operety wielce narodowej" i w dodatku wielce reakcyjnej. Oto rok 1794, Paryż, w którym, jak się okazuje, uczestnikami rewolucji są wyłącznie nasi rodacy. Na podziały polityczne czasów Wielkiego Terroru nakłada się spór bardziej rodzimy: konflikt mię
Tytuł oryginalny
Opera wielce narodowa
Źródło:
Materiał nadesłany
Solidarność Tygodnik Rolników nr 23