EN

1.01.1989 Wersja do druku

Opera Makbet

"Makbet" Szekspira i "Makbet" Verdiego to dwa róż­ne dzieła. Nie można utożsamiać teatralnych realizacji szekspirowskich z operowymi. Na dziele Verdiego za­ważyło ciśnienie włoskiej tradycji operowej, kanony: popis wokalny primadonny, efektowne sceny militarne, wejście dworu, "arie zemsty", sceny modlitwy itd. Swobodna w traktowaniu szekspirowskiego tekstu wi­doczna jest choćby w zamianie trzech wiedźm na chór - dla efektu wokalnego. Nie bez wpływu na in­terpretację Szekspira były zapatrywania polityczne kompozytora, zwolennika walki narodowo-wyzwoleń­czej (chór akt IV, scena I). Na gdańskiej realizacji "Makbeta" wycisnęła piętno scenografia Mariana Kołodzieja. Już kurtyna pokazuje twarz udręczonego Makbeta-króla na tle kosmicznej sfery. W scenografii dominują narzędzia mordu i wal­ki: włócznie, rapiery, zbroje, miecze, tarcze. W tle syl­wetka wiatraka - niszczycielskiej siły historii. Baroko­wa wyobraźnia Mariana Kołodzieja stworzyła przebo�

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Opera Makbet

Źródło:

Materiał nadesłany

Autograf nr 1

Autor:

Wojciech Bonisławski, Wanda Obniska

Data:

01.01.1989

Realizacje repertuarowe