EN

4.07.2018 Wersja do druku

Od pożądania do Pól Elizejskich

"Tramwaj zwany pożądaniem" André Previna w reż. Macieja Prusa w Teatrze Wielkim w Łodzi. Pisze Jacek Marczyński w Ruchu Muzycznym.

Komponując "Tramwaj zwany pożądaniem", Andre Previn pozbawił sztukę Tennessee Williamsa nowoorleańskich brzmień, które, choć nie rozbrzmiewają wprost na scenie, są w niej w sposób znaczący obecne. Część amerykańskich krytyków miała mu zresztą za złe, że nie skorzystał z szansy stworzenia opery jazzowej. Reżyser opery Previna w Teatrze Wielkim w Łodzi Maciej Prus poszedł jeszcze dalej. Tramwaj zwany pożądaniem potraktował jako dzieło amerykańskie, ale i uniwersalne. Spektakl w warstwie wizualnej (scenografia Jagna Janicka) wyraźnie odwołujący się do malarstwa Edwarda Hoppera, wydaje się bardziej umiejscowiony w Nowym Jorku, z którym ten artysta był przez całe życie związany. Głównym motywem zarówno łódzkiej inscenizacji, jak i twórczości Hoppera jest samotność w wielkim mieście, w którym ludzie zbyt wrażliwi nie znajdują dla siebie miejsca. Ten trop interpretacyjny jest zresztą uzasadniony. Autor libretta Philip Littell dokonał zn

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Od pożądania do Pól Elizejskich

Źródło:

Materiał nadesłany

Ruch Muzyczny nr 6

Autor:

Jacek Marczyński

Data:

04.07.2018

Realizacje repertuarowe