EN

6.07.1988 Wersja do druku

Obecny przez nieobecność

O markizie de Sade napisano już sporo i wystawiono niejeden spektakl. Ale oto w Teatrze Ateneum (na Scenie 61) oglądamy polską prapremierę sztuki japońskiego autora o żonie słynnego markiza. "Madame de Sade" w reżyserii Aleksandry Śląskiej (także odtwórczyni jednej z ról) i ze scenografią Mariana Kołodzieja.

Autor tej sztuki, Yukio Mishima w Polsce znany jest przede wszystkim jako prozaik, choć pozostawił po sobie ok. 20 dramatów. Żył zaledwie 45 lat, w 1970 r. po nieudanym prawicowym zamachu stanu popełnił samobójstwo. Niezwykłość postaci Mishimy jako człowieka i pisarza posłużyła niektórym twórcom za temat utworu (np. mieliśmy okazje niedawno oglądać w Warszawie przedstawienie teatru hiszpańskiego osnute na motywach biografii Mishimy). Zaś pełen niezwykłego okrucieństwa sposób śmierci jaki sobie wybrał (seppuku) - przyczynił się do tego, iż tu i ówdzie próbowano dopatrzeć się choroby obłędu u pisarza. On sam natomiast pisał w którymś momencie: "Nie potrafiłem dokonać ucieczki z mojej epoki. Stałem się ofiarą naszych złych, dekadenckich, zgniłych czasów." Prawie we wszystkich utworach Mishimy znaleźć można obsesje śmierci. Napisany na 5 lat przed śmiercią dramat "Madame de Sade" (powstał w oparciu o książkę Japończyka Shibusaw

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Obecny przez nieobecność

Źródło:

Materiał nadesłany

"Życie Warszawy" nr 156

Autor:

Temida Stankiewicz-Podhorecka

Data:

06.07.1988

Realizacje repertuarowe