EN

4.01.1995 Wersja do druku

Monstrum, które nas pożera...

W ciężkich dla teatru czasach, każde wystawienie współczesnej dramaturgii światowej fest wydarzeniem. Nawet jeśli sztuka jest niezupełnie współczesna i pochodzi z 1932 r., tak jak w przypadku "Wesela" Canettiego. Elias Canetti, poeta, prozaik, dramaturg, laureat Nagrody Nobla z 1981 r. napisał "Wesele" jako dwudziestoparoletni człowiek. Był to jego debiut. Ale "Wesele" trafiło na scenę dopiero w roku 1965 (w Brunszwiku, RFN) nie bez atmosfery skandalu: Podobnie przyjęto jego kolejną sztukę "Komedię próżności", napisaną dwa lata po "Weselu", a wystawioną dopiero w 1976 r. w Heidelbergu. Czymże więc tak zbulwersował Canetti syte społeczeństwo niemieckie? "Wesele" jest obrazoburczym dramatem pokazującym społeczeństwo mieszczańskie początków XX w., któremu Canetti mówi prawdy bezwzględne i okrutne. Pogrąża ludzi, którzy nie wiedzą, czym są wierność, zdrada, tchórzostwo, poświęcenie, radość czy rozpacz. Opisuje moralność sfer mieszczańs

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Monstrum, które nas pożera...

Źródło:

Materiał nadesłany

Trybuna nr 3

Autor:

Marian Toporek

Data:

04.01.1995

Realizacje repertuarowe